افزایش طول تاج دندان (Crown Lengthening) :

یکی از انواع جراحی‌ ترمیمی دهان و دندان می‌باشد که طی آن طول تاج دندان را با برداشتن بافت لثه‌ ای و تراشیدن بافت استخوانی اطراف آن افزایش می‌دهند تا انجام ادامهٔ درمان بر روی دندان امکان پذیر گردد . این عمل بعضاً با عنوان کلی‌تر جراحی لثه نیز شناخته می‌شود .

دلایل نیاز به افزایش طول تاج دندان :

  •   ممکن کردن حفظ دندان هایی که بخش اعظم و یا همه تاجشان را از دست داده اند , ممکن است دندان در اثر شکستگی و یا پوسیدگی ، تمام و یا بخشی از تاج خود را از دست داده و یا به مقدار زیادی تا زیر لثه گسترش پیدا کرده باشد و کار ترمیم آنرا با مشکل مواجه سازد. در این حالت با انجام جراحیِ افزایش طول تاج ، قسمت های سالم از ریشه دندان نمایان گردیده و حفظ دندان ممکن می شود و بدین ترتیب امکان گذاشتن پروتز (روکش) بر روی آن امکان پذیر می‌گردد.
  •   راحت تر کردن امکان رعایت بهداشت دندان : لثه‌ها برای عملکرد صحیح و حفاظت دندان در برابر گیر کردن ذرات مواد غذایی در فضای بین دندان و لثه نیازمند این هستند که دست کم دو میلیمتر از سطح دندان را در اختیار داشته باشند در غیر این صورت لثه به دندان نچسبیده و باقی‌ماندن ذرات غذا در این ناحیه به پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه منجر خواهد شد.
  •   زیبایی : گاه طول دندان طبیعی است ولی سطح زیادی از آن توسط بافت نرم لثه پوشانیده شده و در نتیجه ظاهری نازیبا به خود گرفته‌است . در این حالت پريودنتيست (متخصص بیماری های لثه یا Periodontist ) با برداشتن نسج اضافه و شکل دادن به بافت استخوانی اطراف آن، میزان بیشتری از سطح دندان را نمایان ساخته و ظاهری زیبا به آن می‌بخشد.
  • دقیق بودن انطباق لبه های ترمیم یا روکش و ایجاد سطح تماس بیشتر در مواقعی که دندان بعلت ارتفاع کم روکش را برروی خود نگه دارد.

افزایش طول تاج دندان

چگونگی انجام جراحی

دندانپزشک به منظور انجام عمل جراحی افزایش طول تاج بر روی دندان آسیب دیده ابتدا محل آن را بی حس نموده و سپس لثه را به آرامی از اطراف دندان کنار میزند تا ریشه و بافت استخوانی نگهداراندهٔ آن نمایان شود . در پاره‌ای از موارد تنها برداشتن مقدار کمی از بافت لثه‌ کافی است تا دندان را آمادهٔ پذیرش روکش سازد ولی در بیشتر مواقع باید چند میلیمتر از استخوان نگهدارندهٔ ریشه نیز برداشته شود تا حدود 3 میلیمتر از دندان در بیرون از بافت استخوانی فک قرار گیرد.
پس از آنکه پریودۥنتیست از افزایش طول تاج دندان به میزان لازم اطمینان حاصل کرد، محل جراحی با سرم استریل شستشو داده شده و لثه بخیه زده می‌شود.
همچنین به منظور محافظت محل جراحی‌شده از تحریکات ، روی آنرا با خمیر پانسمان داخل دهانی می پوشاند . خمیر پانسمان در عرض چند ساعت سفت می‌شود . پس از یک هفته باید برای برداشتن بخیه‌ها مجددا ً به دندانپزشک مراجعه نمود.
به طور معمول ترمیم کامل لثه حدود یک ماه زمان نیاز دارد وپس از آن آماده انجام مراحل ترمیم و روکش خواهد بود.