کامپوزیت | کامپوزیت ونیر

کامپوزیت ونیر دندان

معمولاً دندان هایی که تغییر رنگ داده اند یا شکسته و خراب شده اند را می شود ترمیم کرد تا در ظاهر و کارایی دهان و تغذیه تأثیری نگذارند . از روش های درمانی برای مشکلات ذکر شده استفاده از لومینیرز دندان ، ونیر و یا لامینت دندان است که روشی نسبتاً مقرون به صرفه و کارآمد است. با ما همراه باشید.

ونیر کامپوزیت برای بهبود رنگ ، ظاهر، اندازه، و ساختار دندان ها استفاده می شود و به این ترتیب می توان ظاهر دندان ها را زیباتر کرد. علاوه بر این از کامپوزیت ونیر  می توان برای اصلاح تراشیدگی های محدود و ترک خوردگی های ایجاد شده در دندان ها استفاده کرد. ونیر کامپوزیت به دلیل اینکه نیاز کمتری به کاهش ساختار طبیعی دندان دارد و کامل کردن آن در یک جلسه ملاقات با دندانپزشک امکان پذیر است، متفاوت از ونیر پرسلاین می باشد.

به هر حال، برخلاف ونیر پرسلاین ، ونیر کامپوزیت مستعد لک شدن است و ممکن است مدت دوام و ماندگاری آن به مقدار دوام ونیر پرسلاین نباشد. در این روش درمانی برای ساخت ونیر کامپوزیت ، از مواد کامپوزیت در جلوی سطح خارجی دندان ها استفاده می شود و به این ترتیب امکان تغییر شکل دندان ها به ظاهر دلخواه مورد نظر وجود دارد. این روش درمانی توسط یک دندان پزشک زیبایی با تجربه کامل می شود.

مشکلات قابل درمان با کامپوزیت ونیر دندان­پزشکی


انواع مختلف ونیرها بطور عادی برای درمان مشکلات زیر استفاده می­شوند:

  • دندان­هایی که تغییر رنگ داده­اند، صرف نظر از اینکه تغییر رنگ به خاطر عصب ­کشی ، لکه های ناشی از مصرف تتراسیکلین یا داروهای دیگر، استفاده زیاد از فلوراید یا دلایل مانند آن باشد، یا بخش به نسبت بزرگی از دندان پرکردگی داشته باشد.
  • دندان­هایی که کوتاه شده باشند.
  • دندان­هایی که شکسته یا خراشیده شده باشد.
  • دندان­هایی که از نظر موقعیت در محل مناسب نبوده، به صورت نامتوازن یا به شکل غیر منظم در دهان قرار گرفته باشند (برای مثال دندان­ها نسبت به یکدیگر جلو و عقب باشند)
  • دندان­هایی که بین آنها فاصله وجود داشته باشد. (برای پوشاندن فضای موجود بین دندان­ ها)

آیا همه دندانپزشکان می توانند به بیماران خود خدمات ونیر کامپوزیت ارائه کنند؟


پاسخ کوتاه به این سوال خیر است. به منظور ایجاد ظاهر طبیعی هنگام استفاده از ونیر کامپوزیت لازم است دندان پزشک دارای روحیه هنری و تجربی تکنیکی باشد تا بتواند از این روش درمانی بر روی بیماران خود استفاده کند. یک دندان پزشک زیبایی با تجربه در حوزه ونیر کامپوزیت دارای درک مناسب و روشن از مواد اولیه دندان است و می تواند با بهره گیری از هنر دستان خود، ظاهر، ساختار و ویژگی های طبیعی دندان شما را بازسازی نماید. به هر حال همه افراد دارای یک طرح لبخند ، خط لبخند و سطح تقارن منحصر به فرد و متفاوت برای خود هستند و یک دندان پزشک با تجربه باید هنگام کار گذاشتن ونیر های کامپوزیت تمام این فاکتورها را برای دستیابی به نتایج مطلوب مورد توجه قرار دهد.

آیا روکش ونیر نیازمند مراقبت خاص است ؟


روکش ونیر نیازی به مراقبت­های ویژه ندارد. در این رابطه لازم است فقط رویه­ های حفظ بهداشت مناسب دندان رعایت شود که شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است. با وجودی که روکش ونیر در مقابل لکه­ ها مقاوم است، دندان­پزشک ممکن است به شما پیشنهاد بدهد از مصرف غذاها و نوشیدنی ­هایی که باعث ایجاد لک بر روی دندان می­شود، خودداری کنید (برای مثال، قهوه، چای، یا شراب قرمز).

مدت دوام و ماندگاری ونیر کامپوزیت چقدر است ؟


دوام و ماندگاری کامپوزیت ونیر بستگی به فاکتورهای متعدد همچون مواد کامپوزیت استفاده شده (تفاوت زیادی بین کیفیت مواد کامپوزیت مورد استفاده برای ساخت ونیر وجود دارد )، مراقبت های پس از درمان و عادت های رفتاری بیمار دارد (برای مثال اگر بیمار به مصرف نوشیدنی های گاز دار ادامه دهد و عادت دندان قروچه داشته باشد، دوام و ماندگاری ونیر کامپوزیت بطور قابل توجه کاهش پیدا خواهد کرد). بطور میانگین، ونیر کامپوزیت می تواند بین ۲ تا ۵ سال دوام داشته باشد.

روش های درمانی جایگزین برای ونیر کامپوزیت چه هستند ؟


این روش ها بستگی به مشکل زیبایی ایجاد شده دارد، اما روش های معمول قابل استفاده در این حالت شامل ترمیم پرسلاین همچون ونیر وروکش دندان یا درمان های ارتودنسی برای بستن شکاف بین دندان ها و صاف کردن دندان های دارای انحراف است. هنگام مشاوره با یک دندان پزشک زیبایی، شما می توانید درباره تمام این روش های درمانی جایگزین و مزایا و معایب هر یک از آنها با دندان پزشک خود صحبت کنید.