آب نمک برای دهان و دندان چه فوایدی دارد؟

برای جلوگیری از عفونت یا آبسه دندان، یا حتی زمانی که زخم داشته باشید، دیده اید که می گویند از آب نمک یا نمک به تنهایی برای از بین بردن عفونت استفاده کنید. به شما پیشنهاد می کنیم که برای شست و شوی دهانتان از آب نمک استفاده کنید.

در کنار مسواک زدن، حتی در صورت نبود مسواک می توانید از آب نمک به تنهایی استفاده کنید و مطمئن باشید بهترین نتیجه را می گیرید. زیرا هم مستقیما روی دهان و لثه ها و نیز دندان ها تاثیر مفید دارد. در واقع برای محکم کردم لثه ها و هم برای ضد عفونی کردن لثه ها و دندان ها استفاده می شود. به عنوان یک دهانشویه سالم و مفید و گیاهی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

نکته ای که باید در نظر داشت اینست که آب نمک، PH دهان را تغییر داده و باعث جلوگیری از افزایش بسیاری از میکروارگانسیم ها می شود. به عبارتی غشاهای مخاطی دهان را تسکین می دهد ولی نباید به مقدار زیاد بلعیده شود. اما باز هم درباره شست و شوی دهان با دندانپزشک مشورت کنید.  نمک به خاطر سدیم کلریدی که دارد رشد باکتری را در غذا محدود می کند و مانع فاسد شدن غذا می شود. آب نمک هم به خاطر اینکه دهان را به طور موقتی قلیایی می کند یا PH آن را زیاد می کند با این کار باعث جلوگیری از تکثیر باکتری ها می شود. اگر هم دقت کرده باشید بسیاری از دندانپزشک ها پس از انجام امور دندانپزشکی، از آب نمک گرم برای شستشوی دهان استفاده می کنند.

آب نمک ضد عفونی کننده دهان و دندان

هم چنین می توانید از یکسری افزودنی های ساده و دم دست استفاده کنید. مانند جوش شیرین که به نسبت 50 و 50 باشد، اثر قلیایی آن افزایش پیدا می کند. نصف قاشق چایخوری از هر کدام را در آب حل کنید، البته آب گرم، در واقع دوز معمول است. دیگر افزودنی هایی که می توان اشاره کرد عبارتند از : شهد نارگیل، آب آلوئه ورا یا روغن کنجد و آفتاب گردان، که در تماس با باکتری ها آن ها را از بین می برند.

فقط تا می توانید حواستان باشد که آب نمک را نبلعید و تف کنید، زیرا بسیار مضر است. زیرا استفاده بیش از اندازه آب نمک البته در صورتی که ببلعید، برای بدن بسیار مضر است و باعث کم آبی بدن می شود. گاهی برای شستشوی روده و معده توصیه می شود که آب نمک را قورت دهید. درست است که نمک خاصیت ضد عفونی کننده دارد، ولی فشار خونی ها باید حواسشان باشد که بیش از اندازه نمک مصرف نکنند.