کاربرد لیزر در درمان های دندانی بیماران دیابتی

یکی از مهمترین دغدغه های افراد دیابتی تاخیر در ترمیم زخم ها است . فرد مبتلا به دیابت از کوچکترین و سطحی ترین زخم ها نیز نمی تواند چشم پوشی کند .

بیماری دیابت باعث بروز عوارضی می شود که به تبع آنها در ترمیم زخم های فرد دیابتی تاخیر ایجاد می شود.
اما امروزه با بهره مندی از تکنولوژی لیزر ( Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation ) در شاخه های گوناگون پزشکی، قدم بزرگی در راه بر طرف کردن نگرانی های دیابتی برداشته شده است .

لیزر در حیطه دندان پزشکی نیز بسیار کارآمد است و خدمت فراوانی به علم دندان پزشکی کرده است. دندان پزشکی از لیزر در درمان ریشه ، تشخیص پوسیدگی و جرم، برداشت پوسیدگی ، درمان حساسیت های دندانی ، سفید کردن دندان‌ها، درمان ریشه ، درمان آفت و تبخال ، ترمیم دندان و جراحی بافت نرم استفاده می کند.

کاربرد لیزر در دندانپزشکی

لیزرها را می توان در دو بخش جراحی و ترمیمی طبقه بندی کرد. جراحی لیزری ،هنگامی است که از لیزر به عنوان چاقویی بسیار ظریف و حساس استفاده شود. مدت چهار دهه است که از نور به جای چاقوی جراحی استفاده می شود، زیرا در تکنیک لیزر میزان خونریزی، آلودگی و عفونت به مراتب کمترو سرعت بهبودی زخم بسیار زیاد است.

علاوه بر این، جراحی با دقت و سرعت بالاتری صورت می گیرد.
لیزر ترمیمی ، درمانی است بدون عارضه ، با اثرات ضد التهاب ، ضد درد و با سرعت‌ بخشی فراوان در ترمیم زخم‌ها گاهاً استفاده از لیزرهای ترمیمی از انجام عمل‌های جراحی جلوگیری می كنند و زمان بهبود زخم را به حداقل می رسانند.
با استفاده از لیزر در دندان پزشکی دیگر از درد، تورم و خونریزی های بعد از جراحی و ترمیم دندان ها خبری نیست. لیزرها در بافت نرم نفوذ می کنند و علاوه بر ایجاد برش، می توانند گیرنده های درد را نیز کنترل کنند و باعث انسداد عروق خونی شوند. بنابراین احساس درد و تورم در این بیماران بسیار کم می شود و در نتیجه ترمیم زخم بافت نرم نیز به سرعت انجام می شود.
پس اگر شما مبتلا به دیابت هستید، درمان با لیزر می تواند شما را آسوده خاطر سازد و شما دیگر نگران درد، التهاب و التیام به موقع زخم های خود نباشید.