پروتز دندان چیست؟

حتما درباره پروتز دندان شنیده اید. در واقع روکش دندان در بحث دندانپزشکی زیبایی می باشد.

انواع پروتز دندان :

1.روکش تک واحدی که زمان ضعیف شدن ساختار دندان مناسب است.

2.بریج دندان که دیگر نوع پروتز دندانی است. زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که یک یا تعداد زیادی از دندان هایش را از دست داده باشد.

3.پروتز های دندانی متحرک که شامل انواع زیر می باشند :

الف : پروتز دندانی پارسیل که با عنوان دندان تکه ای می شناسند.

ب : پروتز کامل دندان یا دست دندان. این نوع از پروتز برای کسانی مناسب است که دندان هایشان را از دست داده اند. پروتز کامل دو نوع معمولی و لثه نرم دارد.

ج : اور دنچر که نوعی درمان پروتز دندانی متحرک است.

استفاده از پروتز دندان

اما برای پروتز های دندانی برای شما توصیه هایی داریم :

بهتر است بعد از استفاده از پروتز دندان نحوه استفاده آن را هم یاد بگیرید.

اولین نکته ای که باید در نظر بگیرید، اینکه شب ها پروتز را از دهانتان خارج کنید. اینگونه مخاط دهان استراحت می کند. همچنین از التهاب لثه و تخریب استخوان جلوگیری می گردد. با توجه به اینکه پروتز جایگزین دندان از دست رفته می شود، ساده ترین حالت دست دندان است. منظور همان پروتزهای متحرک است. در صورتی که فرد بهداشت را رعایت نکند،دچار بیماری های قارچی مانند برفک و بیماری های دیگر می شود.

به افرادی که دندان مصنوعی استفاده می کنند، توصیه می شود روزی 2 الی 3 بار آب نمک رقیق استفاده کنند. به گفته متخصص پروتز دندان بهتر است شب ها پروتز از دهان خارج شود. با اینکار به مخاط دهان استراحت می دهید. از التهاب لثه پیشگیری می شود. لازم است 8 ساعت در شبانه روز به مخاط استراحت دهید.

برای شستشوی دهان از خمیردندان ساینده استفاده نکنید. از آب و صابون بهتر است استفاده کنید. اگر دندان خیلی رنگ عوض کرده، از قرص جوشان و آب 60 تا 70 درجه استفاده کنید. به مدت 20 تا 30 دقیقه استفاده کنید. همچنین با 2 قاشق غذاخوری سرکه در آب 60 درجه می توان دست دندان را 30 دقیقه شستشو داد. البته به یاد داشته باشید ماهی یکبار انجام دهید.

مطالب مرتبط :

ارتودنسی نامرئی

اعتماد به نفس با داشتن دندان های سالم

سفید کردن دندان و راه های پزشکی برای رسیدن به آن