از رایج ترین روش های جایگزینی دندان از دست رفته ، کاشت ایمپلنت و یا استفاده از دنچر می باشد .

در ادامه به بررسی ویژگی های این دو روش می پردازیم :

۱. عملکرد

استفاده از دنچر برای پر کردن فضای خالی دندان از دست رفته رایج است  ؛ اما معایبی نیز دارد. جویدن مواد غذایی به خصوص، غذاهای سفت و چسبناک با دنچر، فرد را دچار مشکل می کن د. استفاده از چسب دندان نیز هزینه بر است. از طرفی ناتوانی در جویدن مناسب باعث ضعیف شدن ماهیچه ها و به مرور زمان تحلیل استخوان می شود که این موضوع ضعف عضلانی، تغییر حالت فک و چهره را در پی دارد.

ایمپلنت به صورت دائمی در استخوان فک کاشته می شود و حس جویدن طبیعی را  ایجاد می کند زیرا در این حالت ماهیچه های فک برای جویدن به کار گرفته می شوند و مانع از تحلیل ماهیچه و استخوان فک جلوگیری می گردد.

ایمپلنت,کاشت ایمپلنت,ایمپلنت دندانی

  ۲. راحتی

احتمال حرکت دنچر در دهان زیاد است و احساس ناخوشایندی را ایجاد می کند و برای جویدن باید در فک تنظیم شوند. استفاده از کرم ها و چسب دندان برای بهبود این وضعیت کمک کننده است اما استفاده از کرم و چسب گاهی منجر به ایجاد زخم هایی می شود. استفاده از ایمپلنت راحتی بیشتری دارد زیرا به صورت دائمی در فک جوش می خورد و مانند دندان طبیعی عمل می کند. البته باید توجه داشت که موفقیت کاشت ایمپلنت به مهارت جراح دنداپزشک و مراقبت های پس از جراحی توسط  بیمار بستگی دارد.

  ۳. ظاهر

گذاشتن دنچر در دهان باعث ایجاد چین و چروک در صورت می شود. از طرفی به دلیل تحلیل استخوان فک، تغییر چهره نیز اتفاق می افتد. اما استفاده از ایمپلنت از تغییر چهره ای که به دنبال تحلیل استخوان ایجاد می شود، جلوگیری می کند و مصنوعی بودن دندان در چهره فرد مشخص نمی شود.

۴. هزینه

در ابتدا به نظر می رسد که دنچر هزینه کم تری دارد اما معاینات بعدی برای ساخت دنچر جایگزین، محصولات پاک کننده و ترمیم دندان هایی که به واسطه گذاشتن دنچر آسیب می بینند، هزینه را افزایش می دهند.

برای کاشت ایمپلنت در ابتدا باید هزینه بیشتری پرداخت شود اما روش نگهداری ساده آن و طول عمر بالای آن باعث کاهش هزینه ها در طی زمان می شود.

 ۵. بهداشت

 دنچر نیازمند مراقبت های بهداشتی فوق العاده و استفاده از مواد بهداشتی برای نظافت هستند. در صورتی که برای نظافت ایمپلنت های دندانی مانند دندان های طبیعی، تنها مسواک زدن، نخ دندان و معاینه پزشکی منظم لازم می باشد. 

۶. ماندگاری

دنچر ها به طور معمول هر ۱۰-۵ سال باید جایگزین شوند؛ اما ایمپلنت های دندانی در صورت نگهداری و مراقبت درست به طور دائمی قابل استفاده هستند و مشکلی را ایجاد نخواهند کرد.