معمولا ما از کودکی به خاطر ترسی که از دندانپزشکی داشتیم، همیشه حسی عجیب از ترس از دندانپزشک در وجودمان بوده است.

بیشتر هم بر می گردد به ابزار پر سرو صدایی که در آن اطراف بوده است. اما همین ترس از دندانپزشکی از مهمترین علل اصلی مراجعه نکردن بیماران می باشد. اینگونه است که سعی می کنیم تا می توانیم نزد دندانپزشک نرویم. پس برای غلبه بر این ترس هم باید راه هایی باشد.

1.هنگام کار دندانپزشکی احساس ناراحتی می کنیم

چنین ناراحتی را دندانپزشک می تواند با تکنیک صحیح عمل تزریق ، میزان تزریق ها و نوع ماده بیحسی که استفاده می شود، برطرف کند.

2.از دیدن سوزن بی حسی ترسیدن

این ترس را می توان با روش هایی که دندانپزشک اجرا می کند، یا کاهش داد یا اینکه به طور کامل حذف کرد. می توان از سوزن هایی که سطح آن ها از آلیاژ خاصی ساخته شده استفاده کرد. این سوزن ها بسیار نازک، تیز و صاف هستند و بدون هیچ مقاومتی وارد بافت می شوند. اینگونه است که درد ناشی از سوزن به بافت کاهش پیدا می کند. می توان محل سوزن را از قبل با اسپری یا ژل های بی حسی کاملا بی حس کرد.

ترس از دندانپزشکی

3.ترس از صداهای ناشی از دستگاه های چرخشی

بسیاری از مردم از چنین صدایی شکایت دارند و می ترسند. مثلا می توان چنین صدایی را با گوش دادن به موسیقی دلخواه از طریق هدفون یا موسیقی که در محیط پخش می شود از بین برد.

4.برخی از درد بعد از درمان و عوارض درمان های آن می ترسند

مثلا عوارضی مانند تورم، درد بعد از عصب کشی و جراحی های دیگر مثل درمان دندان عقل و ایمپلنت از جمله موارد ترس مردم از دندانپزشکی می باشد.

5.بهداشت نامناسب

برخی بیماری های واگیردار مثل هپاتیت و ایدز که از علت های مهم نرفتن به دندانپزشکی می باشند، این ترس را در بیمار به وجود می آورند. پس باید برای کنترل عفونت از لوازم یکبار مصرف، پک کردن، استریل کردن لوازم دندانپزشکی و غیره نیز استفاده کرد.

6.ترسیدن از محیط مطب

در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی توصیه می شود که  از رنگ های روشن و آرامبخش استفاده شود که نشانه تمیزی و سلیقه می باشد.