بعد از پرکردن دندان حواستان به این نکات باشد!

خدمات دندانپزشکی از جمله اندو یا عصب کشی دندان، روکش کردن دندان, سفید کردن دندان، در بحث دندانپزشکی زیبایی ایمپلنت یا کاشت دندان و نیز پر کردن دندان می باشند. اما هر کدام مراقبت های خاص خود را دارند و باید نکاتی را رعایت کرد. پر کردن دندان هم خود نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد که در ادامه متذکر می شویم.

1.مهمترین نکته ای که باید یادآور شویم، تا چند ساعت بعد از پر کردن دندان، که با آمالگام پر می شود، از خوردن خوراکی های جویدنی پرهیز کنید. در این مدت ترمیمی که قرار است انجام شود نسبت به فشار و حتی شکستگی بسیار حساس می باشد. می توانید مایعات میل کنید، حتی تا یک شبانه روز برای جویدن غذا بیشتر از سمتی غذا بخورید که ترمیمی روی آن انجام نشده باشد.

2.با پر کردن دندان هایتان، بهداشت دهان و دندان را هم کنار نگذارید. همچنان باید به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ادامه دهید به خصوص بعد از انجام ترمیم های آمالگام حواستان باشد بگذارید چند ساعتی گذشته باشد. اگر هم موفق به نخ دندان کشیدن روی دندان ترمیم شده نشدید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

آمالگام یا کامپوزیت؛ پر کردن دندان

3.بعد از ترمیم دندان با کامپوزیت که مواد همرنگ می باشد خوراکی های جویدنی را می توانید میل کنید، اما سراغ مواد رنگی از جمله چای، قهوه، و غیره نروید. به خصوص در بیست و چهار ساعت اول که حساس تر است و باید سریع دهان را بشویید. این نوع ترمیم ها تا مدتی به جذب مواد رنگی حساس می باشند.

4.بسیاری از بیماران از این ناراحتند که دندانشان نسبت به آب گرم و سرد حساس است، اما این درد تا چند روز بعد برطرف می شود. دیده شده گاه تا یک ماه هم ممکن است درد خفیفی همراه باشد. باز هم با این حال پس از گذشت چند روز از شدت درد کم نمی شود و یا اینکه درد به صورت شبانه یا حتی نبض دار هم خودش را نشان می دهد که باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

5.گاه بیماران از این شکایت دارند که بعد از ترمیم دندانشان بلندتر شده در صورتی که می تواند ناشی از بی حسی ناحیه مورد عمل باشد. اشکال ترمیم هم بستگی به حفره پوسیدگی و تازگی آن برای حفره دهان دارد که باعث حس کاذبی می شود که فکر کنید دندان بلندتر شده است.

6.بعد از ترمیم دندانپزشک از شما می پرسد که احساس تیزی و زبری یا بلندی دندان دارید یا خیر، پس حواستان باشد که به دقت پاسخ دهید تا دوباره مجبور به مراجعه به دندانپزشک و دندانپزشکی نباشید.

7.به دلیل پروسه ترمیم قسمت مورد نظر را بی حس می کنند که ممکن است این بی حسی تا چند ساعتی طول بکشد، پس حواستان باشد که لب و گونه را گاز نگیرید یا زخمی کنید.

8.گاهی اوقات بیماران می گویند وقتی قاشق استیل به دندان ترمیم شدشان برخورد می کند حس برق گرفتگی دارند. حتی گاز گرفتن ورقه های آلومینیومی هم چنین حسی می دهد که اگر خیلی پیش آمد و اذیتتان کرد به دندانپزشک مراجعه کنید تا نوع ترمیم را عوض کند.

9.هر ترمیمی بعد از چند ماه ممکن است دچار مشکلاتی مثل شکستن یا غیره شود که با مراجعه به دندانپزشک باید برای تعمیر و تعویض آن اقدام کنید.

10.پس از ترمیم دندان هم نیاز نیست از آنتی بیوتیک استفاده کنید فقط در صورتی که درد داشتید با مشورت دندانپزشک از مسکن استفاده کنید.