ارتباط دیابت با دندان های شما :

بسیار توصیه می شود که افراد دیابتی باید روی قندشان کنترل بیشتری داشته باشند. همچنین مدام سطح قند خونشان را چک کنند زیرا از جمله پیامدهای آن می تواند مرتبط با دندان باشد و عوارض جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

به گفته پزشکان بیماری دیابت بر روی بسیاری از اعضای بدن تاثیر مخرب دارد، و در پی آن مشکلات متعددی از جمله بیماری های قلبی، آسیب اعصاب یا آسیب چشم ها به همراه خواهد بود. مخصوصا بیماران دیابتی که بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های لثه و مشکلات دندانی هستند. حتی همین بیماری های لثه می تواند منجر به پیشرفت بیماری دیابت شود. بیشتر هم به خاطر اینکه بیماران دیابتی، مقدار بزاق دهانشان کمتر می باشد و خشکی دهان دارند. به خاطر همین باکتری ها در دهان، با تاثیر بر روی قند مواد غذایی باعث پوسیدگی دندان ها می شوند.

دیابت و تاثیر آن بر روی سلامت دندان ها

گاه هم همین قند خون بالا شرایطی را برای بروز عفونت های قارچی از جمله برفک مناسب می کند. از علائم دیابت می توان به خونریزی لثه، مخصوصا زمان مسواک زدن و نخ دندان کشیدن اشاره کرد، یا ورم و حساسیت و قرمزی لثه ها، لق شدن دندان ها، درد دندان، داشتن بوی بد دهان دائمی، وجود چرک در لثه ها و بین دندان ها، لکه های سفید یا قرمز بر روی لثه ها.

توصیه می کنیم که دیابتی ها دندان های خود را حداقل 2 بار در روز، صبح و شب و پس از هر وعده غذایی مسواک بزنند. از مسواک های نرم و خمیردندان های حاوی فلوراید استفاده کنند، و در زمان مسواک زدن مراقب لثه های خود باشند.

اگر هم افراد مبتلا جراحی دندان در پیش دارند، حتما باید دندانپزشکشان را از دیابت خود مطلع سازند. در ضمن با سیگار کشیدن تنها ابتلا به بیماری های لثه را در خود افزایش می دهند.