اگر بار اول تان است که از دندان مصنوعی استفاده می کنید ، حتما سوال ها و نگرانی های زیادی دارید … نحوه نگهداری ، غذاخوردن و صحبت با آن، تمیزکردن و… اما نگران نباشید میلیون ها نفر در سراسر جهان از دندان های مصنوعی استفاده می کنند و به خوبی با آن کنار آمده اند فقط باید کمی صبور باشید .

عادت به دندان مصنوعی در روزهای اول اصلا آسان نیست. ممکن است بترسید لبخند بزنید، حرف بزنید، غذا بخورید و… شاید ندانید چه کنید اما با گوش سپردن به توصیه های ساده دندان پزشکان می توانید کم کم با دندان مصنوعی تان کنار بیایید :

دندان مصنوعی شکننده است ، بنابراین مراقبت صحیح از آن حائز اهمیت می باشد. لازم است که هر روز دندان مصنوعی را از دهان خارج کرده و مسواک بزنید. بهترین روش شستشو این است که از مسواک ویژه دندان مصنوعی استفاده کنید.

سلامت دندان :

هنگام استفاده از دندان مصنوعی حفظ سلامت دهان مشابه حالت عادی لازم و ضروری است. شما باید دندان های باقیمانده، لثه ها و زبان خود را هر صبح و بعد از ظهر با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید تا به این ترتیب از ایجاد پوسیدگی دندان ، بیماری لثه و سایر مشکلات پیش گیری نمایید.

دندان مصنوعی

تمیز کردن دندان مصنوعی :

مهم است که بطور منظم پلاک ها و مواد غذایی باقیمانده روی دندان های مصنوعی تمیز شوند. لازم به ذکر است که دندان های مصنوعی غیر تمیز می توانند باعث ایجاد مسائلی همچون مشکلات تنفسی ، بیماری لثه ، پوسیدگی دندان و برفک دهان شوند. دندان های جایگزین را به تعداد دفعاتی که دندان های عادی خود را در طول شبانه روز تمیز می کنید (حداقل هر صبح و هر شب)، با در نظر گرفتن نکات زیر شستشو دهید :

  • مسواک زدن دندان ها با خمیر دندان یا صابون و آب قبل از غوطه ور کردن آن در مایع به منظور حذف مواد غذایی باقیمانده روی دندان های مصنوعی.
  • غوطه ور کردن آنها در یک محلول گاز دار با استفاده از قرص های مخصوص برای از بین بردن لکه ها و باکتری ها. در این رابطه لازم است دستورالعمل تولید کننده برای تمیز کردن دندان مصنوعی دنبال شود.
  • شستشوی مجدد دندان مصنوعی، مشابه آنچه درباره دندان های طبیعی انجام می دهید، است ( اما دندان های مصنوعی را محکم شستشو ندهید ).

دندان های مصنوعی در صورت افتادن ممکن است دچار شکستگی شوند و به همین خاطر برای تمیز کردن آنها لازم است اقدام به تمیز کردن در بالای یک کاسه یا سینک ظرف شویی پر از آب قرار داشته باشد، یا گاهی اوقات در صورت لزوم آنها روی اجسام نرم همچون حوله پیچیده شده قرار گیرد.

غذا خوردن با دندان مصنوعی :

هنگامی که برای اولین بار از دندان مصنوعی استفاده می کنید، باید از غذاهای نرم و غذاهایی که به تکه های کوچکتر تقسیم شده استفاده کنید و غذا را به آرامی با هر دو طرف دندان خود بجوید. از جویدن آدامس یا هر غذای چسبنده، سخت یا دارای لبه های تیز دوری کنید. در ادامه شما می توانید به تدریج به رژیم غذایی سابق خود باز گشته و از سایر انواع غذاها استفاده کنید. هرگز از خلال دندان برای تمیز کردن دندان های مصنوعی استفاده نکنید.