استفاده از ونیر دندان معمولاً نیازمند انجام سه فعالیت اصلی توسط دندان­پزشک شما است. در اولیه مرحله دندان­پزشک به شما مشاوره می­دهد،

در مرحله دوم ونیر دندان ساخته شده و در نهایت روی دندان­ها قرار داده می­شود. در این حالت یک یا چند دندان بطور هم­زمان می­توانند تحت پوشش ونیر قرار گیرند. فرآیند استفاده از پوشش ونیر به شرح زیر است:

ونیر دندان

  • تشخیص و برنامه­ ریزی درمان :

این مرحله با همکاری موثر فرد انجام می­شود. با دندان­پزشک درباره نتایج مورد انتظار خود با استفاده از این روش درمانی صحبت کنید. در طول این جلسه، دندان­پزشک وضعیت دندان­های شما را بررسی می­کند تا مطمئن شود استفاده از این روش برای شما مناسب است و درباره روش درمانی و محدودیت­ های آن به شما توضیح می­دهد. دندان­پزشک ممکن است از عکس رادیولوژی برای بررسی بهتر وضعیت دهان و دندان شما استفاده کند.

  • آماده­ سازی :

برای آماده کردن دندان برای استفاده از ونیر دندان ، دندان­پزشک نیم میلیمتر از مینای دندان را از روی دندان بر می­دارد که این مقدار تقریباً برابر با ضخامت ونیر اضافه شده به سطح دندان است. قبل از حذف بخش مورد نیاز از روی مینا، دندان­پزشک درباره استفاده از بی­حسی موضعی در ناحیه مورد نظر تصمیم­ می­گیرد. در ادامه، دندان پزشک یک مدل یا الگو از دندان شما تهیه می­کند. این مدل برای آزمایشگاه دندان ارسال می­شود تا با توجه به آن ونیر مناسب برای دندان شما ساخته شود. انجام این کار معمولاً به 1 تا 2 هفته زمان نیاز دارد. برای هر یک از دندان­ها، می­توان از پوشش موقت ونیر با پرداخت هزینه مشخص استفاده کرد.

  • قرار دادن ونیر بر روی دندان :

قبل از قرار دادن قطعی ونیر بر روی دندان با استفاده از مواد مخصوص دندان­پزشکی، دندان­پزشک بطور موقت ونیر ساخته شده را بر روی دندان قرار می­دهد تا به این ترتیب بتواند اندازه و رنگ آن را کنترل کند. در این مرحله دندان­پزشک سعی می­کند با دستکاری ونیر موقعیت صحیح آن را بر روی دندان ایجاد کند و رنگ ونیر را با سایه مواد دندان­پزشکی اصلاح نماید. در ادامه، برای آماده کردن دندان شما برای استفاده از ونیر، دندان تمیز شده و صیقل داده می­شود. به این ترتیب می­توان دندان را برای روکش ونیر آماده کرد. در این مرحله از یک سیمان مخصوص بر روی ونیر استفاده می­شود و سپس ونیر بر روی دندان قرار می­گیرد. هنگامی که ونیر به درستی بر روی دندان قرار گرفت، از یک پرتو نورانی خاص برای فعال کردن مواد شیمیایی موجود در سیمان استفاده می­شود که با این کار سیمان سفت شده و به سرعت به دندان می­ چسبد. در نهایت لازم است هر گونه مواد باقیمانده بر روی دندان پاک شوند و وضعیت گاز گرفتن دندان بررسی شده و هر گونه اصلاح نهایی مورد نیاز بر روی ونیر انجام شود. دندان­پزشک ممکن است از شما بخواهد در طول چند هفته مجدداً برای بررسی لثه و وضعیت ونیر بر روی دندان به مطب مراجعه کنید تا به این ترتیب بتوان از وضعیت مناسب ونیر بر روی دندان اطمینان حاصل کرد.