علت اهمیت مراقبت از دهان و دندان

مراقبت از دهان و دندان از اهمیت خاصی برخوردار هست و در حال حاضر پوسيدگي دندان از مشکلات شايع سلامتي است . برخورداری از دهان و دندان سالم ، يکي از عوامل مهم در سلامت جسمی به شمار مي رود .

در پژوهشی که توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در مورد کودکان 12 ساله ایرانی صورت گرفت، مشخص شد که حدود 62 درصد آنها دارای پوسیدگی دندان و 18 درصد به بيماري هاي لثه مبتلا هستند.

بر اساس اين تحقيقات با توجه به شیوع پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه ، راهکار درمان به تنهایی کافی نيست و باید اقداماتی نظیر ( خود مراقبتی) در بین آحاد جامعه تقویت شود تا با رعایت مسائل بهداشتی، در ارتقاء و حفظ سلامت دهان و دندان موفق شويم .

استفاده از مواد غذایی مناسب و غیر پوسیدگی زا بویژه لبنیات و سبزی و میوه های تازه که حاوی ویتامین های A,C,D و کلسیم و فسفر را از جمله عوامل موثر در رشد مناسب و تقويت دندان ها برشمرد.

مراقبت از دهان و دندان

پس از 5 دقيقه از مصرف مواد قندی محیط دهان اسیدی شده و تا یک ساعت ادامه دارد و چنانچه این روند به صورت مکرر ایجاد شود منجر به تخریب مینای دندان و شروع روند پوسیدگی خواهد شد.

پس از مصرف هر نوع ماده قندی ، لازم است بلافاصله دندانها را مسواک کنیم و در صورت عدم دسترسی، حتماً چند مرتبه دهان و دندان را با آب شستشو دهیم ولی باید توجه داشت که روزی دو بار مسواک زدن با خمیر دندان و حداقل یکبار استفاده از نخ دندان برای حفظ سلامتی ضروری است.

بمنظور پیشگیری از بیماری های دهان و دندان حداقل هر 6 ماه یکبار براي انجام معاینات دهان و دندان به دندانپزشک مراجعه شود البته در افرادی که دارای ریسک بالایی از پوسیدگی می باشند این زمان به سه ماه کاهش مي يابد.