درد دندان برای خیلی از مردم کماکان یک کابوس تلقی می‌شود . چه در وسط یک جلسه مهم کاری ، چه شب هنگام در زمان خواب و چه در زمان صعود هواپیما، دندان‌درد ممکن است که ما را گرفتار کند.

بیشتر مردم در مواقع دندان‌درد به سراغ داروهای تسکین دهنده درد می‌روند.اما اغلب این سوال برایشان پیش می‌آید که چه داروهایی برای تسکین درد دندان خود استفاده کنند و چه مسکن هایی برای آن ها مناسب است.

بهترین و موثرین‌ترین روش خلاصی از دندان درد مراجعه به دندان‌پزشک می‌باشد . تمام درمان‌های خانگی سنتی یا مدرن، دارویی و… در بهترین حالت می‌توانند موقت درد شما را برای مدت محدود تسکین دهند و باید به دندانپزشک مراجعه کنید. در مواردی که واقعا به دندان‌پزشک دسترسی ندارید ، بهترین راه تسکین درد دندان درمان‌های دارویی است که البته ملاحظات خودش را دارد.

درد دندان

ایبوپروفن

اگر منع مصرفی برای این دارو نداشته باشید (مثلا خونریزی گوارشی، مشکلات قلبی مانند انجام جراحی بای‌پس قبلی اخیر و وجود حساسیت دارویی شناخته‌شده به این دارو و…) می‌توانید آن را برای دندان درد خود استفاده کنید.

استامینوفن

استامینوفن بیشتر در ترکیب با سایر داروهای ضددرد تجویز می‌شود . در خانم‌های باردار هم( استامینوفن ضد درد خوبی در تمام مراحل بارداری تلقی می‌شود . زیاده‌روی در مصرف استامینوفن و تجاوز از دوز مجاز دارو می‌تواند ( مشکلات کبدی شدیدی ایجاد کند.

آنتی‌بیوتیک‌ها برای درد دندان

مصرف آنتی‌بیوتیک به تنهایی کمکی به کاهش درد نمی‌کند . در مواقع تورم و تب ، آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است در کنترل علائم با کاهش فشار بافتی کمک‌کننده باشند، ولی آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند آموکسی‌سیلین اثر ضددردی ندارند.

مفنامیک‌اسید

مفنامیک‌اسید و ایبوپروفن از یک خانواده هستند ولی اثر ایبوپروفن در تسکین دندان‌درد بهتر است و مفنامیک‌اسید بیشتر در دردهای عادت‌ ماهیانه ، میگرن و… تجویز می‌شود.

مسکن‌های ترکیبی ضد درد دندان

داروهای ترکیبی ضددرد اغلب حاوی ایبوپروفن ، استامینوفن و کافئین هستند که در درمان دندان‌درد موثر شناخته می‌شوند. این داروها اغلب به شکل کپسول و با نام‌های تجاری مانند نوافن، آسیفن، مگافن و… عرضه می‌شوند ولی اغلب ترکیبات یکسانی دارند. ترکیب استامینوفن و کدیین هم در بازار ایران وجود دارد که بدون نسخه در حال حاضر از داروخانه‌ها قابل‌تهیه است.

آسپیرین

در مواردی غیر از کشیدن دندان یا جراحی در ناحیه دهان ، آسپرین ساده  ضددرد و ضدالتهاب خوبی است و آثار جانبی کمی دارد. برای دندان‌درد کودکان نباید آسپرین تجویز شود . آسپرین تشکیل لخته را در خون به تاخیر می‌اندازد و بیمارانی که مشکلاتی مانند خونریزی یا زخم‌های گوارشی دارند نباید از آن استفاده کنند.

کورتون‌ها

کورتون‌هایی مانند دگزامتازون در دندان‌های معمولی نباید استفاده شوند . اثر این داروها بیشتر ضدالتهابی است . این داروها اصلا در خط اول و دوم تجویز توسط دندان‌پزشکان نیستند و بهتر است تا جایی که ممکن است از آنها برای تسکین دندان‌درد استفاده نشود.

ضددردهای مخدر

معروف‌ترین ضددرد مخدر کدئین است که در بازار ایران به صورت ترکیبی وجود دارد . ضددردهای مخدر عوارض جانبی زیادی دارند و استفاده از آنها برای دندان‌درد توصیه نمی‌شود. ترامادول و مخدرهای صناعی از این قبیل نباید برای دندان‌درد استفاده شوند.