لبـخـنـد زیـبـا با این عادات غذایی

دندان پزشکان آمریکایی معتقدند که ۲۵ درصد از افراد ۳۵ تا ۵۹ساله این کشور، اهمیت چندانی به وضعیت دهان و دندان شان نمی دهند و طبیعتا این موضوع می تواند برای آنها گران تمام شود. اگر شما دوست ندارید که جزو این ۲۵ درصد باشید،این ۷ عادت رفتاری یا غذایی را خوب به خاطر بسپارید تا لبخند زیباتری داشته باشید.

::::: مصرف کربوهیدرات ها (قندها) را محدود کنید

خیلی ها فکر می کنند که فقط مصرف شیرینی و شکلات باعث پوسیدگی دندان یا خراب شدن دندان آنها می شود اما محققان می گویند که کربوهیدارت هایی مانند سیب زمینی یا حتی بیسکوییت های کم شیرین و سبوس دار هم می توانند دندان های شما را خراب کنند! به عقیده پژوهشگران کربوهیدرات ها پس از مصرف در بدن تبدیل به قند ساده میشوند و اگر به همین خاطر تکه ای نان، سیب زمینی یا بیسکوییت هنگام جویده شدن بین دندان های یا لثه شما گیر کند، می تواند به مرور زمان دندان هایتان را خراب کند و از بین ببرد.

لبخند زیبا

:::::  بلافاصله بعد از نوشیدن نوشابه مسواک نزنید

دکتر مری هایس، دندان پزشک و سخنگوی جامعه دندان پزشکان شیکاگومی گوید: «هرگز بلافاصله بعد از نوشیدن نوشابه ای گازدار یا اسیدی، دندان هایتان را مسواک نزنید زیرا اسید نوشیدنی شما با مواد تمیزکننده خمیر دندان ترکیب می شود و این امر فاسد شدن و از بین رفتن مینای دندان تان را در پی خواهد داشت.»

:::::  نوشیدنی های حاوی ویتامین C را با نی بنوشید !

ویتامین C یکی از مهم ترین ویتامین ها برای شادابی پوست و حفظ سلامت لثه هاست. اما نوشیدنی های حاوی این ویتامین حالت چسبندگی و شیرین دارند و میتوانند به راحتی به سطح دندان های شما بچسبند و باعث فساد آنها شوند. دندان پزشکان نیویورکی معتقدند که افرادی که حداقل ۱۸۰ میلی گرم ویتامین C در روز مصرف می کنند،۲۵درصد کمتر از کسانی که کمتر از ۶۰ میلی گرم ویتامین C در روز می خورند، به بیماری های لثه مبتلا می شوند. بنابراین شما باید برای حفظ سلامت لثه و دندانهایتان، روزی ۱۸۰ میلی گرم ویتامین C را البته با نی بنوشید.

:::::   بیشتر چای بنوشید

هر چند که تا به حال بسیاری از افراد اعتقاد داشتند که رنگ چای باعث از بین رفتن زیبایی دندان هایشان می شود اما متخصصان دانشگاه شیکاگو می گویندکه پلی فنول های موجود در چای سیاه یا سبز باعث جلوگیری از به وجود آ مدن حفره در دندان ها و بیماری های لثه می شوند.

:::::   کلسیم بخورید

همان طور که مصرف کلسیم برای استحکام استخوان ها اهمیت دارد،این ماده معدنی مفید می تواند سلامت و استحکام لثه و دندان های شما را هم تضمین کند. محققان می گویند که مصرف ۸۰۰ میلی گرم کلسیم در روز تا ۳۰ درصد بیماری های لثه را در افراد کاهش می دهد. از طرف دیگر، بد نیست که بدانید هر چقدر شما در روز کلسیم مصرف کنید این کلسیم در استخوان ها و دندان هایتان ذخیره می شود و آنها را قوی و محکم می کند.

:::::   موقع شنا مراقب دندان هایتان باشید

شاید برایتان جالب باشد که بدانید یکی از مهم ترین دلایل فساد دندان ها بین شناگران، کلر موجود در آب استخرها است. دکتر مت مسینا، دندان پزشک و عضو جامعه دندان پزشکان آمریکا می گوید: «اگر شما یک شناگر حرفه ای هستید یا به طورمنظم به استخر می روید، مراقب باشید که هنگام شنا کردن دهانتان بسته باشد تا آب پراز کلر استخر داخل دهانتان نرود. اگر هم به صورت اتفاقی کمی از آب استخر را خوردید،بلافاصله دهان و دندان هایتان را با آب خالص و تمیز بشویید تا با این کار از پوسیدگی دندان هایتان جلوگیری کنید.»

:::::     غلات کامل و سبوس دار را در سبد خریدتان بگنجانید

استادان دانشگاه مک مستر کانادا می گویند که غلات سبوس دار،بیمه نامه دندان ها هستند! آنها معتقدند که مصرف منظم غلات سبوس دار علاوه بر سلامت دهان و دندان ، سلامت قلب شما را تضمین می کنند و جلوی ابتلا به دیابت را هم میگیرند. براساس نتایج مطالعات انجام شده ابتلا به عفونت لثه و فساد دندان ها درافرادی که هر روز غلات سبوس دار می خورند، ۲۳ درصد کمتر از سایرین است. بیسکوییت و ماکارونی سبوس دار و برنج قهوه ای می توانند گزینه های مناسبی برای حفظ سلامت دندان هایتان باشند.