گاهی برای پیشگیری از بیماری ها راه هایی وجود دارد که عام مردم از آن بی اطلاع هستند . در دندانپزشکی فیشورسیلانت از آن کارهای ساده ایی است که شاید کمتر اسم آن را شنیده باشید . با قرار دادن فیشورسیلانت از پوسیدگی دندان می توانید جلوگیری کنید. در این مطلب بیشتر برایتان از فیشورسیلانت توضیح می دهیم.

در سطح جونده دندان های عقب دهان ( دندان های آسیا )، معمولا فرورفتگی و شیارهای ظریف و عمیقی وجود دارد. به علّت چسبیدن و گیر بیشتر خوراکی های پوسیدگی زا (از قبیل شکلات، کیک، بیسکویت و غیره) و نیز فعالیت میکروب های ایجادکننده پوسیدگی در این نواحی که با جریان طبیعی آب دهان و حتی مسواک ، براحتی قابل تمیز شدن نیستند ، شروع پوسیدگی دندان معمولا در این سطوح اتفاق می افتد.

فیشورسیلانت,فیشور سیلانت,پیشگیری از پوسیدگی دندان

فیشورسیلانت یا شیار پوش ،  یک روش مؤثر برای پیشگیری از پوسیدگی سطوح جونده ی دندان ها می باشد . روش درمان به این صورت است که که با تشخیص دندانپزشک، فرورفتگی و شیارهای گیردار دندان سالم تازه رویش یافته با یک ماده ی همرنگ دندان پوشیده می شوند و بنابراین از پوسیدگی زود هنگام این سطوح در اثر گیر مواد غذایی و فعالیت میکروب های پوسیدگی زا جلوگیری می شود.

 این درمان بطور ویژه برای دندان های آسیای اول دایمی (دندان شش) تا دو سال بعد از رویش آن توصیه می شود. علت آن است که این دندان در سن شش سالگی رویش می یابد یعنی سنی که متاسفانه هنوز اکثر کودکان و والدین آنها مراقبت های لازم بهداشتی و تغذیه ای برای جلوگیری از پوسیدگی دندان های کودک را رعایت نمی کنند.

دلیل دیگر آن است که چون رویش دندان شش با افتادن هیچ یک از دندانهای شیری همراه نیست، متاسفانه خیلی از پدر و مادرها حتی متوجه رویش این دندان مهم در دهان کودکشان نمی شوند و تصور می کنند این دندان هم یکی از دندان های شیری است که در نهایت خواهد افتاد. به همین خاطر معمولا دندان شش خیلی زود و گاهی حتی قبل از رویش کامل آن، خراب می شود.

 لازم به یادآوری است که سن مناسب این درمان برای دندان های آسیای دوم دایمی، حدود ۱۴-۱۲ سالگی می باشد. در دندانهای شیری، معمولا این درمان در حدود سن ۶-۴ سالگی بر روی دندانهای آسیای دوم شیری که هم بمدت طولانی تری در دهان می ماند و هم شیارهای عمیق و نامنظم تری بر سطح جونده خود دارند، انجام می شود.