خوب است بدانید فشار‌های ناشی از جویدن به صورت متعادل و مناسب به دندان‌ ها وارد می‌شود و دندان‌ ها نیز این فشار را به فک بالا و پایین منتقل می‌کنند ،

اما در صورتی که شخصی به هر دلیل چند دندان خود را از دست بدهد ، نیرویی که هنگام جویدن به وسیله عضلات جونده به دندان‌های باقیمانده وارد می‌شود ، بیشتر از حالت طبیعی خواهد بود و سهم هر دندان از فشار جویدن ، بیش از حد طبیعی بالا می‌رود. در چنین شرایطی شکستن عمودی دندان که معمولا تا ریشه نیز ادامه می‌یابد انتظار می‌رود.

در عمل امکان ایجاد ترک دندان در بسیاری از حالت های مختلف وجود دارد. در این حالت نوع خاص شکستگی، نوع درمان مورد نیاز برای آن را مشخص می کند. در بسیاری از موارد، اگر شکستگی دندان یا ترک خوردگی آن عمیق نباشد، می توان از عصب کشی دندان استفاده کرد و به این ترتیب دندان در دهان پس از درمان باقی خواهد ماند. در سایر شرایط، در صورتی که دندان دچار آسیب جدی شده باشد احتمالاً نیاز به کشیدن دندان وجود خواهد داشت. دندان شکسته در اثر ضربه معمولا در دندان جلو روی می دهد.

شکستن عمودی دندان

در ادامه برخی انواع رایج ایجاد شکستگی یا ترک خوردگی در دندان ها ارائه شده است :

  • ترک دندان و ایجاد شکاف
  • ترک های اریب بالای لثه
  • ترک های اریب زیر لثه
  • ترک های عمودی چند شاخه
  • ترک های اریب در ریشه دندان
  • ترک برداشتن ریشه دندان

عوارض بی‌توجهی به درمان ترک دندان

بی‌توجهی به درمان ترک دندان یا هر بیماری، عوارضی را برای شخص به همراه دارد. در حوزه دندانپزشکی نیز به تاخیر افتادن تشخیص و درمان با بروز مشکلات درمانی یا عوارض دیگری برای شخص از جمله شکستگی عمودی دندان همراه است . از آنجا که این دندان‌ها اغلب قابل‌ نگهداری نیستند ، اصلاح و ترمیم‌شان ممکن نیست و تنها درمان آنها کشیدن و جایگزین کردن‌شان با ایمپلنت یا پروتز دندانی است.

لازم به ذکر است با وجود این گزینه ها ، بیشتر دندانپزشک ها موافقند که نیازی به درمان ترک های مویی دندان وجود ندارد چرا که به ندرت این ترک ها منجر به ترک خوردگی یا شکستگی دندان می شوند . برخی مطالعات استدلال می کنند که این خطوط ریز ممکن است محلی برای پوسیدگی دندان در آینده باشند اما در صورتی که به صورت منظم چکاپ انجام دهید، دندانپزشک مشکلات احتمالی را خیلی زود شناسایی میکند .