کشیدن دندان عقل :

معمولا به سن 17 تا 20 سالگی که می رسیم، سر و کله دندان عقل پیدا می شود که البته در دختران زودتر از پسران رشد می کند. تقریبا سایز دندان عقل در مقایسه با دیگر دندان ها کاملا متفاوت است ولی چند نکته درباره دندان عقل بدانیم بد نیست.

جوانه های دندان عقل معمولا تشکیل نشده هستند و در بعضی افراد با درد همراه هست و در بعضی اصلا خبری از درد نیست و یا حتی ممکن است به صورت غایب باشند، که خود دلایل متفاوتی دارد و یکی از آن ها ارثی بودن است. گاه در کنار درد، تورم لثه هم در میان می باشد، در بعضی افراد دیده شده که درد و خونریزی با هم بوده که در واقع می توان آن را یک نوع عارضه لثه دانست که به نام کورونیت شناخته شده است. یک عارضه بسیار دردناک که راه چاره اش فقط درمان های دارویی و گیاهی می باشد.

آیا باید دندان عقل را باید کشید؟

به خاطر همین دندان های عقل به خاطر نداشتن یک شکل طبیعی و اینکه در انتها قرار گرفته اند و هنگام مسواک زدن به درستی تمیز نمی شوند پیشنهاد می شود که کشیده شوند. اما واقعا ضرورتی در کار است؟!

دندان عقل یا به اصطلاح آسیای سوم کشیدنش ضرورت ندارد و البته بستگی به نظر دندانپزشک دارد؛ طبق گفته یک متخصص رادیولوژی فک و صورت. البته در صورتی که دندان عقل جا برای رویش داشته باشد و مانند دندان های معمولی باشد و مراقبت شود. فقط چون دسترسی و مراقبت مانند دندان های دیگر به این دندان سخت تر است بیشتر به خاطر اینکه در انتهای فکین می باشد احتمال پوسیدگی اش خیلی بیشتر است. اگر هم طبق نظر دندانپزشک لازم باشد باید زود اقدام کرد، در غیر این صورت منجر به عفونت، آبسه یا سلوسیت و تخریب دندان کناری اش می شود. در ضمن دندان عقلی که کاملا نهفته باشد و پوشیده شده با استخوان باشد خیلی درمان سخت تری خواهد داشت.

مطالب مرتبط :

بعد از پر کردن دندان این نکات را رعایت کنید!

لامینت دندان چه کاربردهایی دارد؟

جراحی لثه در چه مواردی ضروری می باشد؟