دو نوع ترميم دنداني وجود دارد :
::::   مستقيم
::::   غير مستقيم

ترميم هاي مستقيم  :

در يك جلسه ، بلافاصله پس از تراش و آماده سازي حفره ، در محل قرار داده مي شوند، مثل آمالگام، گلاس آينومر، رزين آينومر و بعضي ترميم هاي رزين كامپوزيت 

ترميم هاي غير مستقيم  :

معمولاً نياز به دو يا چند جلسه درمان دارند. در جلسه اول، دندانپزشك  دندان را تراش داده و آماده مي سازد و از ناحيه اي كه بايد ترميم شود، قالبي تهيه مي كند ، قالب به لابراتوار دندانپزشكي فرستاده مي شود كه ترميم را در آنجا مي سازد. در جلسه بعدي، دندانپزشك ترميم آماده شده را به حفره با سمان مي چسباند و در صورت لزوم آن را تصحيح مي نمايد. مثل اينله، انله، ونيرها، روكش ها و بريج هاي ساخته شده از طلا، آلياژ هاي فلزي، سراميك يا كامپوزيت.

:: ترميم هاي دنداني مستقيم – يك جلسه اي ::

ترميم آمالگام

معمول ترين ماده ترميمي است كه بيش از صد سال است كه استفاده مي شود. ماده اي با دوام، با كاربرد آسان، بسيار مقاوم به سايش و نسبت به ساير مواد ارزان قيمت مي باشد. به دلايل مذكور، سالها است اين ماده ، بعنوان انتخاب اول در بسياري از موارد، چه از نظر دندانپزشك و چه از نظر بيمار باقيمانده است. آمالگام بر اساس نظر بسياري سازمانهاي معتبر جهاني كه در رابطه با سلامت افراد كار مي كنند، ماده اي بي خطر، قابل اطمينان و مؤثر در ترميم دندان مي باشد. به دليل تحمل بسيار بالاي آمالگام نسبت به نيروهاي قوي جويدن ،بويژه در ترميم دندان هاي آسيا در خلف دهان كه نيروهاي جويدن به شدت اعمال مي شوند، توصيه مي شود. موارد بسيار اندكي از حساسيت افراد نسبت به آمالگام تا كنون گزارش شده است.

ترمیم دندان

معايب آمالگام عبارتند از :

حساسيت كوتاه مدت دندان نسبت به سرما و گرما پس از ترميم دندان ، رنگ نقره اي ترميم كه از نظر زيبايي مطلوب نيست (بويژه هنگامي كه دندان ترميم شده در ناحيه قدامي دهان باشد)، مشهود بودن ترميم هنگام خنديدن و صحبت كردن شخص و بالاخره تراش دندان، دندانپزشك ممكن است در ترميم هاي آمالگام نسبت به ساير مواد ترميمي ميزان بيشتري از ساختمان دندان را بردارد تا آمالگام با دندان تطابق يابد.

ترميم كامپوزيت

كامپوزيت تركيبي از يك رزين آكريليك و ذرات نرم شبيه شيشه مي باشد كه ترميمي همرنگ دندان را به ما مي دهد. دوام و مقاومت به شكستگي كامپوزيت در حفرات كوچك تا متوسط با نيروهاي جويدن متوسط خوب است. ميزان كمتري از ساختمان دندان، در طي تراش دندان براي ترميم با كامپوزيت برداشته مي شود و اين امر منجر به داشتن ترميمي كوچكتر نسبت به آمالگام مي شود. كامپوزيت ها با مواد چسبنده به ساختمان دندان متصل مي شوند و دندان پزشك مي تواند ترميم محافظه كارانه تري انجام دهد. در دندان هاي تحت نيروهاي مضغي شديد، ترميم هاي كامپوزيت مقاومت متوسطي نسبت به سايش دارند كه ميزان آن كمتر از مقاومت آمالگام است. قيمت آن متوسط است و به سايز حفره ترميمي و تكنيكي كه دندانپزشك براي جايگزيني آن در حفره انتخاب مي كند، بستگي دارد. زمان لازم براي قرار دادن يك ترميم كامپوزيت معمولاً بيشتر از آمالگام است. در ترميم كامپوزيت بايد بتوان حفره را در طي انجام ترميم ، خشك و تميز نگهداشت. اين نوع ترميم ممكن است به مرور زمان دچار تغيير رنگ شود .

نيومرها

گلاس آينومرها موادي همرنگ دندان هستند كه از مخلوط اسيد آكريليك و پودر شيشه نرم تهيه مي شوند و براي ترميم حفرات بويژه در سطح ريشه دندان ها استفاده مي شوند. گلاس آينومرها مقادير اندكي فلورايد آزاد مي سازندكه براي بيماران در معرض خطر بالاي پوسيدگي ممكن است مفيد باشد . ميزان تراش دندان و در نتيجه وسعت ترميم نهايي در ترميم با گلاس آينومر كوچكتر از آمالگام است. گلاس آينومر در ترميم هاي كوچك كه تحت فشارهاي مضغي قوي نيست ، استفاده مي شود ، چون مقاومت اندكي نسبت به شكستگي دارند ، اغلب در حفرات كوچكي كه تحت فشار نيستند (بين دندانها) يا روي ريشه دندان ها استفاده مي شوند. رزين آينومرها هم از فيلر شيشه و اسيدهاي آكريليك و رزين آكريليك تشكيل شده اند. آنها نيز مقاومت كم تا متوسطي نسبت به شكستگي داشته و در ترميم هايي كه تحت فشار نيست( بين دندانها) بكار مي روند. آينومرها در سطوح اكلوزال دچار سايش زيادي مي شوند. هم گلاس و هم رزين آينومرها رنگ طبيعي دندان را تقليد مي كنند ولي شفافيت مينا را ندارند. هردو بخوبي توسط بيماران تحمل مي شوند و به ندرت واكنش آلرژيك ديده شده است.

:: ترميم هاي دنداني غير مستقيم(دو يا چند جلسه اي)::

گاهي بهترين درمان براي يك دندان، استفاده از ترميمي است كه در يك لابراتوار از يك قالب ساخته شده است. روكش تمام سطوح جونده و سطوح طرفي دندان را مي پوشاند. اينله كوچكتر است و داخل دندان قرار مي گيرد. انله بزرگتر از اينله ولي مشابه آن مي باشد و قسمتي يا تمام سطح جونده دندان را مي پوشاند. قيمت ترميم هاي غير مستقيم معمولاً بالاتر از ترميم هاي مستقيم است كه اين امر به دليل تعداد و طول مدت جلسات كاري و هزينه لابراتوار مي باشد.

كامپوزيت غير مستقيم

روكش، اينله و انله ممكن است در لابراتوار از كامپوزيت ساخته شوند. اين مواد مشابه ترميم هاي مستقيم كامپوزيت و به رنگ دندان مي باشد. مزيت كامپوزيت هاي غير مستقيم اين است كه آنها باعث سايش دندانهاي مقابل نمي گردند. مقاومت و دوام آنها به اندازه پرسلن يا ترميم هاي فلزي نيست و بيشتر مستعد سايش و تغيير رنگ مي باشند.