افرادی که دچار بوی بد دهان می باشند، از این مسئله بسیار رنج می برند. به دلیل اینکه در روابط اجتماعی خود دچار مشکل می شوند. بوی بد دهان باعث می شود حس خجالت و سرخوردگی در جمع را داشته باشند.

اما بوی دهان می تواند به دلایل مختلفی باشد. یا مربوط به مشکلات لثه ای و دندان می شود. اما با جرمگیری، یا پرکردن دندان، و یا ترمیم دندان می توان این مشکل را حل کرد. بوی بد دهان حالتی پایدار می باشد. در واقع بیشتر افراد صبح بعد از اینکه بیدار می شوند یا حتی قبل از خوردن صبحانه هم دهانشان بو می دهد. البته با خوردن صبحانه این مشکل رفع می شود.

اما علت بوی بد دهان چیست؟

علت این بوی بد بخاطر این است که در طول شب و هنگام خواب ترشح بزاق دهان کم می شود. در نتیجه میکروارگانیسم های موجود در دهان محصولاتی را تولید می کنند که باعث بوی بدی در دهان می شوند. اما ما این علل را به 4 دسته تقسیم می کنیم :

علت اصلی بوی بد دهان چیست؟

دسته اول :

به خاطر غذاهایی می باشد که مصرف می کنید. معروفترین آن ها سیر و پیاز می باشد.

دسته دوم :

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یا بهداشت ضعیف دهان و دندان

دسته سوم :

این مورد به دهان و دندان مرتبط نیست ولی به نواحی مجاور دهان و دندان که در ناحیه حلق می باشند ربط دارد. مانند مشکلات لوزه ها و سینوس ها.

دسته چهارم :

به مواردی خارج از دهان و دندان مربوط است. بیماری های عمومی و سیستمیک مثل دیابت، یا ناراحتی های گوارشی، و یا نیز عفونت های ریه می توانند در این موضوع دخیل باشند.

زبان هم دیگر دلیلی می باشد که می تواند منجر بدبویی دهان شود. پس توصیه می شود هنگام مسواک زدن 2 تا 3 بار مسواک را به سطح زبان بکشید. مخصوصا عقب زبان که محل تجمع میکروارگانیسم ها می باشد. با مراجعه به نزد دندانپزشک می توانید علت اصلی را راحتتر بفهمید. اگر مشکل دندانی یا لثه ای باشد که با پرکردگی یا ترمیم حل می شود. اگر با این حال مشکلتان ادامه داشت نزد متخصص گوش و حلق و بینی بروید.

مطالب مرتبط :

از دندانهایتان در سنین بالا مراقبت کنید!

التهاب لثه را با بیماری لثه اشتباه نگیرید!

خونریزی لثه هنگام مسواک‌زدن را جدی بگیرید