دندانپزشک زیبایی

دندانپزشک-زیبایی

دندانپزشک زیبایی

 

داشتن لبخند زیبا آرزوی هر انسانی است . لبخندهای زیبا باعث جذابیت بیشتر افراد می شود و اعتماد به نفس را در آنها بالا می برد و چهره ای ماندگار و خاطره انگیزی در ذهن اطرافیان باقی می گذارد .

دندانپزشک زیبایی و ترمیمی قسمتی از تخصص های پزشکی بوده که از یک سو طیف وسیعی از درمان ها شامل ترمیم های پیشگیرانه و محافظه کارانه تا بازسازی دندان هایی که به میزان زیاد دچار تخریب شده‌اند و گذاشتن روکش ایمپلنت را شامل شده و از سوی دیگر در تصحیح ناهنجاری زیبایی دندانهای جلو از جمله بدرنگی‌ها ، منظم کردن دندانها ، بستن فاصله بین دندانها، صاف کردن دندانهای کج رویش یافته و … را در بر می‌گیرد .

این یک اصل است که فقط با داشتن دندانهای زیبا می توان یک لبخند زیبا داشت . مجموعه درمانهایی که باعث زیبایی دندان ها میشود 

 ::::- درمان های زیبایی دندان

درمان تغییر رنگ های دندانی :

 دندان ها به دلایل مختلف نظیر استفاده از بعضی داروها همچون تتراسیکلین در دوران کودکی، وجود فلوراید اضافی در آب آشامیدنی، تب یا اسهال شدید در دوران کودکی که دندانها در حال شکل گیری هستند و یا درمان ریشه (درمان عصب) دندانها اتفاق می‌افتد که این تغییر رنگها معمولا عمقی می باشد از سوی دیگر نوشیدن بیش از حد چای و کشیدن سیگار باعث تغیر رنگ می شوند .
امروزه میتوان با استفاده از داروهای سفید کننده و خاص و بدون صدمه به نسج دندان این تغییر رنگها را اصلاح نمود در مواردیکه تغییر رنگ به دارو جواب مناسب ندهد می‌توان با استفاده از یک صفحه کامپوزیتی یا سرامیکی (چینی) که لامینیت نامیده می‌شود و روی سطح بیرونی دندان که به سمت لب قرار دارد چسبانده میشود درمان نمود .

بستن فضای بین دندان ها :

به علل مختلف ممکن است فضا بین دندانها موجود باشد در بعضی بیماران فضا بین دو دندان یا بصورت منتشر بین تمام دندانهای جلو باشد می توان با استفاده از کامپوزیت یا لامینیت سرامیکی (صفحه چینی) فضاها را بست و ظاهری بسیار زیباتر ایجاد نمود .

منظم نمودن دندان ها :

در گذشته تنها راه حل منظم کردن دندانهایی که چرخیده اند، روی هم قرار گرفته، کج رویش یافته اند و … ارتودنسی بوده است که در بعضی مواد بعلت طولانی بودن مدت مدت درمان ارتودنسی (از یک تا چند سال) یا بالا بودن سن بسیاری از بیماران تمایل به ارتودنسی ندارند. خوشبختانه اکنون با استفاده از لامینت های کامپوزیتی سرامیکی که روی سطح بیرونی دندانها کار گذاشته می شوند می توان اقدام به درمان در حداقل زمان (۱-۳ هفته) نمود (بایستی در نظر داشت در مواردی که نامنظمی شدید است تنها راه درمان ارتودنسی می باشد.)

افزایش طول دندان ها :

بعضی بیماران بصورت وراثتی دارای دندانهایی کوتاه هستند یا اینکه بعلت سایش، شکستگی یا افزایش سن دندان هایشان کوتاه شده است که می توان براحتی این مشکلات را درمان نمود.

درمان دندانهایی که بد شکل یا کوچکتر از حد طبیعی هستند :

در بعضی موارد یک یا چند دندان کوچکتر از حد طبیعی بوده یا بعت نبود مادرزادی یک دندان ، دندان مجاور در محل غیر طبیعی رویش می یابد و باعث می شودند لبخند بیمار غیر طبیعی و نا زیبا باشد که می توان با حداقل تراش یا بدون تراش با استفاده از پوشش از جنس کامپوزیت یا سرامیک شکل و اندازه مناسب را ایجاد و لبخند طبیعی و زیبا برای بیمار فراهم نمود.

ترمیم دندان های شکسته :

به علل مختلف ممکن است دندان های جلو دچار شکستگی شوند که این شکستگی ها در دوران کودکی یا نوجوانی بعلت زمین خوردن و در دوران بزرگسالی بعلت تصادف اتفاق می افتد در گذشته تنها راه درمان روکش یا کراون بود که مستلزم تراش زیاد دندان می‌باشد خوشبختانه امروزه می توان بلافاصله و با استفاده از ترمیم‌های کامپوزیتی یا لامینیت‌های سرامیکی که نیاز به حداقل آماده سازی را دارند اقدام به درمان نمود بطوریکه آنقدر طبیعی بازسازی انجام شود که قابل تشخیص نباشند.
همین اتفاق بعلل مختلف ممکن است برای دندانهای آسیاب (دندانهای عقب یا خلف) پیش آید بعنوان مثال بعلت پوسیدگی یا خوردن غذاهای سفت یا وجود خرده ای استخوان و غیره بهمراه غذا و یا عادت نا نماسب شکستن تخمه ، پسته و … این دندانها دچار شکستگی می‌شوند که در گذشته تنها راه حل استفاده از ترمیم‌های کامپوزیتی همرنگ دندان یا پرکردگی های مخصوص ار جنس چینی که در لابراتوار ساخته می شوند و از استحکام بسیار بالایی برخوردارند با حداقل تراش و آسیب نسج سالم دندان آنها بازسازی نمود.

ترمیم دندانهای آسیاب (خلفی) با مواد همرنگ :

سوالی که از سوی بسیاری از بیماران مطرح می شود این است که آیا ترمیم‌های همرنگ از مقاومت و دوام کافی برای ترمیم دندان های آسیاب برخوردارند؟

بلی می‌توان براحتی و بدون نگرانی از این مواد برای ترمیم دندانهای آسیاب استفاده کرد بشرطی که دندانپزشک از تخصص و مهارت کافی برخوردار بوده و از انواع مقاوم مواد همرنگ که مخصوص ترمیم دندانهای آسیاب هستند استفاده نماید در این صورت می توان مطمئن بود که ترمیمی زیبا و با دوام (طول عمر ۷- ۱۰ سال ) انجام شده که هنگام خندیدن و یا باز بودن دهان به هیچ وجه قابل تشخیص نمی‌باشد. از این مواد هم در حفرات کوچک و هم در حفرات بزرگ می‌توان استفاده نمود. بدیهی است که در صورتیکه یک دندان پوسیده درست ترمیم و یا بازسازی شود در آینده نیاز به درمان های نیاز به درمان های وسیعتر نظیر درمان ریشه (درمان عصب) قراردان روکش یا جایگزینی با ایمپلنت نخواهد داشت.

جایگزینی دندان های از دست رفته با ایمپلنت :

خوشبختانه گذاشتن ایمپلنت در محل دندان از دست رفته کمک بزرگی به بیماران است تا مشکل بی دندانی نداشته باشند برای این منظور درمان شامل دو مرحله می باشد:

الف- جراحی:

در هنگام جراحی در محل دندان از دست رفته یک ریشه مصنوعی از جنس تیانیوم گذاشته می شود بسته به محل و وضعیت سلامت عمومی بیماران از ۴ هفته تا ۶ ماه آسان گذاشتن روکش میسر می‌گردد در این فاصله زمانی استخوان شروع به تشکیل اطراف ایمپلنت نموده و کاملا آنرا در بر می گیرد .

ب- گذاشتن روکش:

پس از اینکه استخوان جدید اطراف ایمپلنت تشکیل شده می تواند روی آن روکش قرار گیرد.

معمولا درمان ایمپلنت توسط دو متخصص انجام می شود قسمت اول توسط جراح متخصص لثه یا جراح فک و صورت و قسمت دوم توسط متخصص ترمیمی یا پروتز به این ترتیب احتمال شکست و لق شدن ایمپلنت بحداقل رسیده و طول عمر آن افزایش می‌یابد .