نه تنها در جوانی که در پیری هم باید مراقب دندان های خود باشید!

یک مسواک زدن چهار دقیقه ای انقدری زمانتان را نمی گیرد که پشت گوش بیاندازید. یا اینکه مراجعه به دندانپزشک شاید بخشی از زمانتان را بگیرد، اما بخاطر سلامت دهان و دندانتان هم شده یک سری بزنید. با همین ورال عادی می توانید تا اخر عمر دندان هایی سالم و داشته باشید. زیرا هر چه سن افزایش می یابد، مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا سرطان دهان شما را تهدید می کند.

آیا می دانستید دندان ها با بیماری های قلبی مرتبط هستند!

بین بیماری های پریودنتال و بیماری های قلبی رابطه ای می باشد. با آخرین تحقیقاتی که شده است ممکن است حتی بیماری های پریودنتال مشکلات قلبی را تشدید کنند. بیماری های لثه ای باعث مقاومت التهابات درجه پایین می شوند و سبب تولید یا تشدید ساخت پلاک در شریان ها می شوند. خطر ابتلا به سکته مغزی یا بیماری آلزایمر، برخی از انواع آرتریت هم ممکن است سراغتان بیاید.

مراقبت از دهان و دندان در سنین پیری

خشک شدن دهان هم از دیگر موارد قابل یادآوریست!

بزاق دهان بخشی ضروریست که مواد آلی را به ساده ترین شکل معدنی تبدیل می کند. اینطور است که دندان ها سالم وقوی می مانند. برخی داروها هم هستند که مسبب خشکی دهان می باشند. حتی پوسیدگی دندان و سایر مشکلات را به دنبال دارند. اما حواستان باشد که با بالا رفتن سن هم غدد بزاقی به خوبی گذشته کار نمی کنند. به خاطر همین خشکی دهان به همراه خواهد بود. با نوشیدن آب به مقدار کافی این عارضه را کم کنید.

بهترین مسواک را انتخاب کنید

بیماری های استخوانی همچون پوکی استخوان، مشکلات سلامتی که مرتبط با عضلات و اسکلت می باشند، یا ورم مفاصل می تواند مسواک زدن را چالشی برای افراد سالمند کند و سراغ آن نروند. اما مسواک برقی به این دست افراد کمک شایانی می کند.

مصرف فلوراید به مقدار مناسب

با مسواک زدن به طور مرتب نیاز به دهانشویه را نیز می توانید کم کنید. زیرا فقط استفاده از دهانشویه دندان های شما را قوی و تمیز نگه نمی دارد. چون پوسیدگی دندان از مسائل جدی و رایجی می باشد، اما با فلوراید و مسواک زدن می توانید همین مسائل را کمرنگ تر کنید.

درست کردن رژیم غذایی

کلسیم و ویتامین D از مواد مغذی هستند که اغلب سالمندان هم ممکن است به مقدار کافی آن ها را دریافت نکرده باشند. زیرا کمبود این دو ماده غذایی باعث پوکی استخوان می شود. که خود باعث از دست دادن دندان هایتان می شود. در رژیم غذاییتان در مصرف مواد قندی دقت کنید، زیرا شکر و مواد قندی موجب پوسیدگی دندان ها می شوند. اگر هم که مسواک نزنید و به خوردن این مواد ادامه دهید، فقط نابودی دندان هایتان را پیش رو دارید.

حتی اگر هم دندان مصنوعی دارید، باید به دندانپزشک سر بزنید

به خاطر همه مواردی که در بالا برایتان ذکر کردیم، بزرگترین راهی که باید برای مشکلات جدی دهان و دندان در نظر گرفت، مراجعه به دندانپزشک بصورت سالانه می باشد. حتی در صورت داشتن دندان مصنوعی باید به نزد دندانپزشک مراجعه کرده و مطمئن شوید که دندان در جای خود قرار دارد. زخم های دردناک دهانی و بیماری های لثه در چه وضعیتی هستند تا آن ها را درمان کنید. بخاطر همین دندانپزشک شما را از سرطان دهانی بررسی می کند. این بیماری شایع نیست اما اوج بروز آن در سنین 60 سالگی می باشد.

مطالب مرتبط :

سلامتی دهان و دندان در میانسالان

مصرف پروبیوتیک‌ها برای جلوگیری از پوسیدگی دندان