پروتز متحرک دندان

پروتز-متحرک-دندان

پروتز متحرک دندان

انواع پروتز متحرک دندان :

پروتز پارسيل :

اين نوع پروتز دندان شامل چندين دندان جايگزين متصل به يك پايه پلاستيك به رنگ لثه است كه توسط يك اسكلت فلزي بهم متصل شده اند . پروتز پارسيل با گيره هاي فلزی يا وسايلي كه به آنها اتصالات دقيق اطلاق مي شود به دندان های طبيعي شما متصل مي شود . اين اتصالات دقيق تقريباً ديده نمي شوند و معمولاً از گيره های فلزی زيباتر هستند . ممكن است براي تطابق بهتر يك پروتز پارسيل با دندان های طبیعی ، لازم باشد كه آنها روكش شوند . بويژه وقتي از اتصالات دقيق استفاده مي شود .

چه مدت طول مي كشد تا به استفاده از پروتز پارسيل عادت كنيم؟


در چند هفته اول ، پروتز پارسيل جديد شما ممكن است حجيم و ناراحت بنظر آيد ، ولي دهان بالاخره عادت كرده و آن را قبول مي كند. قرار دادن و برداشتن پروتز مقداري تمرين مي خواهد. كليه دستورات دندانپزشكتان را رعايت كنيد. پروتز بايد به راحتي در جاي خود قرار گيرد. هرگز با گاز گرفتن پروتز آن را با فشار به سر جاي خود نرانيد. اين كار باعث خم شدن يا شكستن كلاسپ ها مي شود .

چه مدت بايد از پروتز استفاده كنيم ؟


دندانپزشك دستورات لازم را در اين زمينه به شما خواهد داد . ابتدا ممكن است از شما خواسته شود كه تمام مدت از آن استفاده كنيد. گرچه اين امر ممكن است كمي ناراحت كننده باشد ، ولي اين سريع ترين راه براي نشان داده شدن قسمت هایی از پروتز است كه ممكن است نياز به تنظيم داشته باشد . اگر پروتز فشار زيادي به يك ناحيه خاص وارد كند، آن نقطه زخم مي شود. دندانپزشك پروتز شما را تنظيم مي كند تا راحت تر تطابق يابد. بعد از انجام تنظيم هاي لازم ، معمولاً دندانپزشك توصيه مي كندكه قبل از رفتن به رختخواب، آن را از دهان درآورده و صبح دوباره ازآن استفاده كنيد.

غذا خوردن با پروتز پارسيل


غذا خوردن را با غذاهاي نرم و بريدن آن به قطعات كوچك شروع كنيد. با هر دو طرف دهان بجويد تا فشار يكنواختي روي پروتز وارد شود.از مصرف غذاهاي چسبنده و سفت پرهيز كنيد .

آيا پروتز پارسيل نحوه صحبت كردن را تغيير مي دهد ؟


اگر تلفظ بعضي كلمات با پروتز جديد براي شما مشكل است، با صداي بلند تمرين كنيد، كلماتي كه در تلفظ آنها مشكل داريد، تكرار كنيد. به مرور زمان، شما به صحبت كردن صحيح با پروتز خود عادت خواهيد كرد.

نحوه مراقبت از پروتز پارسيل


بهتر است جلوي يك سينك پر از آب بايستيد تا اگر بطور اتفاقي پروتز از دست شما افتاد ، مشكلي پيش نيايد . براي حذف خرده هاي مواد غذايي و پلاك از سطح پروتز ، هر روز آن را مسواك كنيد . اين كار مانع تغيير رنگ يافتن پروتز نيز مي شود . بهتر است از مسواك های مخصوص پروتز كه موهاي آن مناسب اين كار است،استفاده كنيد. البته يك مسواك با اندازه متوسط (regular) و موهاي نرم هم قابل قبول است. ساير شوينده هاي خانگي و اغلب خمير دندان ها سايندگي زياد داشته و نبايد براي تميز كردن پروتز بكار روند. كليه سطوح پروتز بايد كاملاً تميز شود و به آرامي مسواك زده شود تا صدمه اي به اتصالات پلاستيكي و يا خم شده وارد نشود.

اگر پروتز مرطوب نگهداشته نشود، شكل صحيح خود را از دست مي دهد. بنابر اين شبها پروتز بايد در آب يا محلول مخصوص اين كار قرار داده شود . البته اتصالات فلزی در محلول های ويژه پروتز ممكن است دچار تيرگي شوند . دندانپزشک روش صحيح نگهداري از پروتز را به شما توصيه خواهد كرد.

آيا پروتز پارسيل نياز به تنظيم مجدد دارد ؟


با گذشت زمان و افزايش سن، دهان بطور طبيعي تغيير مي كند و ممكن است نياز به تنظيم مجدد پروتز باشد. استخوان و لثه ها تحليل رفته و پروتز لق مي شود. پروتز لق مشكلات متعددي مثل زخم و عفونت را ايجاد مي كند. بنابراين اگر پروتز شما لق شده است، فوراً به دندانپزشك خود مراجعه كنيد تا مجدداً تنظيم شود.

آيا من خود مي توانم تنظيم هاي جزيي يا ترميم پروتز پارسيل را انجام دهم ؟

با اين كار شما ضرر جدي به پروتز و سلامتي خود وارد مي سازيد. اين كار به پروتز صدمه وارد كرده و باعث عدم تطابق صحيح آن در دهان و بروز التهاب و زخم مي شود . چسب هايي كه در بازار فروخته مي شوند ، اغلب مواد شيميايي مضري دارند كه نبايد روي پروتز استفاده شوند . اگر پروتز شما تطابق خوبي نداشت ، دچار شكستگي يا ترك خوردگي شد يا يكي از دندان ها لق شد، بلافاصله به ملاقات دندانپزشك برويد . اغلب در همان روز، دندانپزشك مي تواند تغييرات و تعميرات لازم را انجام دهد. در موارد پيچيده تر ممكن است لازم باشد، پروتز به لابراتوار فرستاده شده و ترميم گردد.

آيا كار خاصي براي مراقبت از دهان بايد انجام شود ؟


دو بار مسواك زدن و تميز كردن بين دندان ها بطور روزانه ، مانع بسياري پوسيدگي ها و بيماري های لثه مي گردد كه منجر به از دست رفتن دندانها مي گردند . توجه خاص به تميز كردن دندانهايي كه زير گيره هاي فلزي پروتز قرار مي گيرند، معطوف داريد. پلاك دندانی كه زير اين گيره ها جمع مي شود،احتمال بروز پوسيدگي را در اين دندان ها افزايش مي دهد. دندانپزشك روش صحيح مسواك زدن و تميزكردن بين دندانها را به شما نشان خواهد داد. انتخاب يك رژيم غذايي صحيح و متعادل نيز اهميت دارد. ملاقات دندانپزشك در فواصل مشخص و بطور مرتب جهت چك آپ وضعيت دهان و دندان ها امری حياتي است.

پروتز كامل دندان ( دست دندان )


تفاوت پروتز دندان كامل معمولي و فوری 
پروتزهاي كامل بر اساس زمان گذاشتن آنها در دهان به دو نوع معمولي و فوری تقسيم مي شوند. پروتزهاي فوري بلافاصله بعد از كشيدن دندانهاي باقيمانده در دهان گذاشته مي شوند. بدين منظور، قبلاً دندانپزشك قالب فكين بيمار را تهيه كرده و اندازه گيري های لازم را انجام داده است .

مزيت اين نوع پروتز اين است كه بيمار در طي دوره بهبودي، بي دنداني كامل را تجربه نمي كند.از آنجا كه استخوان ها و لثه ها ممكن است در طي دوره بهبودي بويژه شش ماه اول بعد از كشيدن دندان ها تحليل يافته و جمع شوند ، پروتز دندان فوری ممكن است به منظور تطابق صحيح، نياز به ترميم(reline/rebase) داشته باشد. پروتز كامل دندان معمولی  ، معمولاً پس از بهبودي بافت ها كه حداقل 8-6 هفته بطول مي انجامد، ساخته مي شود.

– اوردنچر
يك پروتز متحرک دندان است كه روي تعداد كمي دندان طبيعي باقيمانده تطابق مي يابد . دندان های باقيمانده براي تأمين ثبات پروتز بايد آماده شده و تراش داده شوند . دندانپزشك تشخيص مي دهد كه آيا اوردنچر مناسب شما مي باشد يا خير.

استفاده از پروتز كامل دندان چگونه است ؟


پروتز جديد دندان براي چند هفته ممكن است ناراحت به نظر آيد تا اينكه به آن عادت كنيد. حتي قبل از اينكه عضلات گونه و زبان ياد بگيرند تا آن را در جاي خود نگهدارند . ممكن است احساس كنيد پروتز لق مي باشد. ممكن است دهان كمي دچار التهاب يا زخم شود و يا بطور موقت كمي افزايش جريان بزاق را حس كنيد . بتدريج كه دهان به پروتز عادت مي كند، اين مشكلات كاهش مي يابد.معمولاً بعداز تحويل پروتز يك يا چند جلسه پيگيري لازم است اگر مشكلي بويژه التهاب و زخم ادامه يافت ، حتماً با دندانپزشك خود مشورت نمائيد.

آيا قادر به جويدن با پروتز كامل خواهم بود ؟


جويدن با پروتز نياز به كمي تمرين دارد . با غذاهاي نرم و يا ترد و شكننده و بريدن آن به تكه هاي كوچك شروع كنيد. همزمان با هر دو سمت دهان و به آرامي بجويد تا مانع كج شدن پروتز شويد. به مرور به پروتز خود عادت خواهيد كرد و به رژيم غذايي نرمال خود برمی گرديد.(تقريباً دو تا دو و نيم ماه بعد) در مورد غذاهاي سفت و داغ و يا استخوان هاي لبه تيز محتاط باشيد.

آيا قادر به صحبت كردن با پروتز كامل دندان خواهم بود ؟


تلفظ بعضي لغات نياز به تمرين دارد. كلماتي كه با آنها مشكل داريد، بلند بلند تكرار كنيد.اگر هنگام صحبت كردن، پروتز صدا مي دهد، آهسته تر صحبت كنيد. گاهي هنگام سرفه، خنده يا حتي لبخند زدن، پروتز از جاي خود حركت مي كند. آن را با جويدن آرام و قورت دادن آب دهان به سر جاي خود برگردانيد. اگر مشكل صحبت كردن شما ادامه يافت، با دندانپزشك خود آن را در ميان بگذاريد.

چه مدت بايد از پروتز كامل استفاده كنم ؟


دندانپزشك راهنمائي هاي لازم را در اين زمينه خواهد نمود. در طي چند روز اول، ممكن است به شما بگويد كه اغلب اوقات حتي هنگام خواب از آن استفاده كنيد. پس از دوره تنظيم اوليه، پروتزها را قبل از خوابيدن خارج سازيد. اين كار به لثه ها اجازه مي دهد كه استراحت كنند و به نفع سلامت دهان است. معمولاً پوشش مداوم بافت با مواد دندانپزشكي مطلوب نيست. تحت فشار قرار گرفتن 24 ساعته مخاط، باعث تورم آن شده و منجر به تحليل استخوان فك مي گردد. در ضمن ميكروارگانيسمهاي حفره دهان در هنگام خواب فعاليت بيشتري داشته و منجر به التهاب بافت هاي دهان و گاهي ضايعات قارچي مي گردد. اگر افرادي اصرار به استفاده از پروتز هنگام شب را دارند، بايد در موقعي ديگر 8-6 ساعت در 24 ساعت پروتز را از دهان خارج سازند.

نحوه مراقبت از پروتز كامل دندان


پروتزها معمولاً بسيار ظريف هستند و اگر حتي از چند سانتيمتري بيفتند، ممكن است بشكند. بنابراين هنگام تميز كردن آنها روبروي يك سينك پراز آب بايستيد. وقتي از آن استفاده نمي كنيد، پروتزها را دور از ديد و دسترس كودكان نگهداري نمائيد.

مثل دندانهاي طبيعي، پروتزها هم بايد روزانه مسواك زده شوند تا پروتز تميز و عاري از مواد غذايي و پلاك و رنگدانه ها باقي بماند و دهان نيز سلامت باشد. بهتر است از مسواك های مخصوص پروتز و يا يك مسواك با موهاي نرم استفاده شود . مسواكهاي با موهاي سخت به پروتز آسيب مي رساند.