تریکلوزان چیست؟

تریکلوزان ترکیبی از مواد ضد عفونی کننده می باشد که باعث می شود تا جذب BPA بن بیشتر شود و همین ماده برای ما خطرناک است. پاربن و فتالات هم ماده های شیمیایی هستند که خطرات بسیاری دارند، مثلا مختل کردن سیستم غدد درون یا مشکلاتی مثل چاقی و مشکلات باروری. بخاطر باکتری های جدید حتی انتی بیوتیک ها هم قادر به از بین بردن این باکتری ها نیستند.

شنیده می شود حتی خمیردندان هایی که استفاده می کنیم از این ماده تریکلوزان تشکیل شده اند که تاثیر بسیار مضری بروی کبد خواهند داشت. در واقع همیشه هم که به دنبال خمیردندان های مشهور هستید، برایتان مفید نیستند. گاه دارای مواد تشکیل دهنده ای می باشند که ممکن است به دندان ها آسیب برسانند. البته منظور این نیست که مسواک نزنید یا اصلا خمیردندان استفاده نکنید، فقط به مواد تشکیل دهنده آن توجه کنید.

مراقب تریکلوزان موجود در خمیردندان باشید!

برخی مطالعات نشان داده که تریکلوزان در شکل گیری مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک ها نقش دارد که در بالا اشاره کردیم. ارتباطی بین تریکلوزان، فیبروز کبد و سرطان در موش های آزمایشگاهی دیده شده است. علاوه بر خمیردندان گفته می شود در صابون هم می باشند. به عبارتی باعث مختل شدن یکپارچگی موجود در بافت کبد می شود. در نهایت منجر به مسمویت کبد می شود. روی موش های آزمایشگاهی که تست می شد، تومورهایی دیده شد که ناشی از این ماده شیمیایی بود. البته موش ها بیشتر مستعد چنین عارضه ای هستند. این ماده شیمیایی با مداخله هورمونی در عملکرد پروتئینی که مسئول سم زدایی و پاکسازی مواد شیمیایی در بدن است، به بدن آسیب می زند و کبد هم برای جبران شروع به تکثیر می کند. این تکثیر منجر به فیبروز کبدی می شود.

در پی استفاده از این محصولات دارای این مواد منجر به آلرژی می شود، خصوصا آلرژی غذایی. برای آن هایی که به آسم مبتلا هستند، یا کودکان مبتلا به این بیماری، بسیار خطرناک است. مخصوصا کودکان که بیشتر در معرض تریکلوزان قرار دارند.

مطالب مرتبط :

هرچیزی که درباره لامینت دندان باید بدانید!

دندان های براق و درخشان با این روش مهم

داشتن لبخندی زیبا با مصرف فلوراید