اگر بخواهیم فرق بین دندان درد و فک را بفهمیم،باید آنها را جدا کنیم. اما گاه دندان درد منشا دندانی ندارد. بخاطر همین پزشکان دچار سردرگمی در مواجهه با آن میشوند. چون درد دندان نیست. بلکه در ناحیه فک و صورت حس میشود.معمولا عامل دندانی با تست دندان و معاینه قابل انجام است. مشکلات دندانی را با تست و معاینه تشخیص میدهند.

مشکل دندانی تشخیص داده میشود.اما شکایت اصلی بیمار ممکن است به چیز دیگری ربط داشته باشد.

بیشتر دندان درد ها هم از مشخصه های بارز لوکال بودن می باشند.حتی اگر بیمار هم نتواند محل اصلی درد را بگوید، می تواند محدوده ای را به عنوان محل درد مشخص کند. دردهای غیر دندانی هم اغلب لوکالیزه نیستند. اما چنین دیدی نباید باعث شود که نگاهی جامع به منشا احتمالی غیر دندانی داش، بلکه باید دندان های مجاور را هم مورد معاینه قرار داد.

1.طبقه بندی دردهای غیر دندانی متنوع می باشد.در واقع یک درد در دوطبقه بندی مجزا قرار می گیرد. دردهای سایکولوژیک و دردهای نوروپاتیک. گروه اول به متخصص اعصاب و روان و گروم دوم به نورولوژیست ها مربوط است.

منشا دندان درد بیمار کجاست؟

2.دردهای عضلانی از دیگر موارد دردهای غیر دندانیست. اینکه با لمس عضلات جونده درد تحریک می شود.

3.درد با منشا سینوس : خیلی هم شبیه دندان درد می باشد. اما برای تشخیص تست های حیات پالپ انجام میشود.آنهایی که منشا دردشان سینوسی می باشد، به نزد متخصصان گوش، حلق و بینی فرستاده می شوند.

4.میگرن هم با معاینه و بررسی دندان و مشکلات دندانی تشخیص داده می شود. اما نیاز به تجربه بالای دندانپزشک دارد.

5.دردهای دندانی می توانند منشا ایسکمی باشند. یکی از پیچیده ترین و دشوارترین موارد تشخیصی دندان درد. همچنین با فعالیت بدنی تحریک می شود. معمولا هم با فشار همراه است. در نواحی مثل گردن، گوش، مندبیل و گلو نیز احساس می شود. اهمیت تشخیص این درد بسیار زیاد است. به دلیل اینکه ممکن است به قیمت جان بیمار تمام شود.

مطالب مرتبط :

توصیه هایی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان

مصرف پروبیوتیک‌ها برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

نقش بزاق در پوسیدگی دندانی