برخی دندان ها هستند که رویش نمی کنند و داخل استخوان فک می مانند. اما سرنوشت این دندان های نهفته چیست؟ بالاخره باید طی جراحی خارج شوند. اما پیش از آن بد نیست کمی از ابهامات را رفع کنیم :

رویش طبیعی دندان به چه صورت است :

فرآیند طبیعی حرکت دندان ها از داخل استخوان و از میان لثه می باشد. در نهایت هم دندان ها نمایان می شوند و سر جای خودشان قرار می گیرند.

رویش نابجای دندان :

اگر دندان با اختلاف زیادی نسبت به محل مناسبی که باید رویش داشته باشد، تغییر مسیر دهد و در محلی نامناسب آشکار می شود.

دندان رویش نشده :

خیلی زیاد پیش می آید که دندان هنوز در داخل دهان رویش نکرده است. ولی در واقع هنوز زمان رویش آن نشده است.

نهفتگی دندان :

این حالت زمانیست که دندان به خارج از استخوان و لثه رویش دارد. اما علی رغم گذر زمان هنوز چنین اتفاقی نیافتاده است.

اما دلیل نهفتگی دندان چه می باشد؟

دندان ها معمولا توان رویش دارند، مگر اینکه چیزی مانع این رویش شود. ممکن است این موانع شامل استخوان محکم، یا لثه محکم، دندان مجاور و غیره باشد. گاهی هم پیش می آید که دندان ها نسبت به فک بزرگ هستند. اما با بهترین مراقبت هایی که از دندان های شیری می کنیم، باز هم احتمال نهفتگی دندان ها می باشد.

سرنوشت دندان های نهفته چه می شود؟

چاره کار چیست؟

معمولا بیشترین دندانی که نهفته می ماند دندان عقل است. به خاطر کمبود فضا یا حتی کج بودن مسیر رویش دندان عقل این اتفاقات می افتد. قبل از اینکه دچار مشکل جدیتری شوید، بهتر است دندان عقل هرچه زودتر جراحی شود و بیرون کشیده شود.

اما شایع ترین دندانی که نهفته می ماند، دندان نیش است. مخصوصا نیش بالا. علتش هم بر می گردد به اینکه دندان نیش باید در موقعیتی خاص رویش داشته باشد، به خاطر همین باید مسیر طولانی و پیچیده ای هم طی کند. پس شانس بیشتری وجود دارد که عوارضی مثل کمبود فضای دندان ها گریبانگیر این دندان ها شوند. در نهایت دندان در جای مناسب خود قرار نمی گیرد.

اگر این دندان ها جایی باشند که نتوان به مسیر درست هدایتشان کرد یا به استخوان اطراف جوش خورده باشند، چاره جز کشیدن، و بستن فضا با ارتودنسی و پروتز یا ایمپلنت نیست.

اگر هم امکان هدایت دندان باشد، راه حل ارتودنسی می باشد. در واقع ارتودنتیست قوس فک را آماده می کند و اگر نیاز باشد فضا را برای دندان آماده می کند. در صورتی که دندان خود به خود حرکت نکند ، دندانپزشک مجبور است با جراحی کوچکی مسیر دندان را باز کند. سپس اتصالات ارتودنسی را روی دندان انجام دهد.

اگر با دندان نهفته ای روبرو شدیم، اول باید نگهداری دندان را در اولویت قرار دهیم. اگر واقعا ارزش نگهداری داشته باشد، و امکانش باشد، بهترین گزینه را برای نگهداری آن انتخاب می کنیم. زیرا هر دندان طبیعی از پروتز و ایمپلنت بهتر است.

مطالب مرتبط :

کشیدن دندان عقل درست است یا خیر؟

چرا دندان عقل نهفته می‌ماند؟

عصب کشی دندان عقل