در دندانپزشکی شاخه های متفاوتی می باشد. بسته به مشکل دندانی که دارید، دندانپزشک آن تخصص را برای شما در نظر می گیرد و انجام می دهد.

اندودنتیکس یا تخصص درمان ریشه دندان چیست؟

تخصصی است که اگر بخواهیم علوم پایه و کلینیکی آن را بیان کنیم، شامل تشخیصف پیشگیری و درمان بیماری ها و صدمات پالپ ، یا بافت های اطراف ریشه می باشد که مرتبط با پالپ هستند. صحبت از درمان پالپ که می شود، منظور روت کانال، اندو، یا عصب کشی می باشد که معمول ترین روش درمان می باشد. دندانی که نیاز به درمان ریشه دارد، می گویند نیاز به عصب کشی می باشد. برخی با شنیدن این نام حس اضطراب و ترس دارند. پس بجای اینکه سریع سراغ کشیدن دندان بروید، بهتر است قبل از آن روش درمان ریشه را در نظر داشته باشید.

آسیب شناسی یا پاتولوژی فک و دهان و صورت چه می باشد؟

این علم مواردی از جمله ویژگی ها و نحوه عمکلرد، یا حتی تاثیر بیماری های مرتبط با ناحیه فک، دهان و صورت را بررسی می کند. در واقع این رشته با استفاده از معاینات کلینیکی، رادیوگرافی، میکروسکوپی، بیوشیمیایی و شامل تحقیق و تشخیص این بیماری ها با این روش ها می باشد.

انواع شاخه های دندانپزشکی چیست؟

رادیولوژی دهان فک وصورت :

تخصصی از دندانپزشکی که با تصاویری که تهیه می شود، تفسیر شده و اطلاعات آن با استفاده از اشعه هایی بررسی می شود. در واقع بیماری ها و ناهنجاری های دهان، فک و صرت مورد بررسی قرار می گیرد.

جراحی دهان فک و صورت :

تخصصی در دندانپزشکی است که شامل تشخیص، جراحی و درمانهای کمکی بیماریها، صدمات و نقایص عملکردی و زیبایی بافتهای نرم و سخت ناحیه دهان و فک و صورت می‌باشد.

ارتودنسی :

مسئولیت اصلی ارتودنتیست، تشخیص، پیشگیری، تفسیر و درمان انواع جفت شدن غلط دندانها و تغییرات بافتهای مجاور آنها می‌باشد.

 پریودنتیکس یا تشخیص بیماری های لثه :

در واقع این تخصص بافت های حمایت کننده دندان را درمان و پیشگیری می کند. همچنین به حفظ سلامت، عملکرد و زیبایی ساختار(لثه و استخوان فک و …) می پردازد. مراقبتهای لازم بعد از جراحی لثه و کشیدن دندان، پریودونتیت (پیوره)، لثه سالم، ژنژیویت (آماس لثه) و جرم گیری و همچنین بیماریهای لثه در این تخصص انجام می شوند.

پرستودنتیکس یا تخصص در پروتز های دندانی :

این شاخه به بازسازی و حفظ عملکرد دهان، راحتی، سلامتی و زیبایی بیمار خواهد پرداخت. بازسازی و ترمیم دندانهای طبیعی و یا جایگزینی دندانها و بافتهای فکی ـ صورت می باشد. این تخصص در دو بخش پروتز ثابت و پروتز متحرک می باشد.

دندانپزشکی زیبایی و یا ترمیمی چیست؟

در دندانپزشکی زیبایی به ترمیم و بازسازی دندان های طبیعی و ظاهر دندان های فرد می پردازد. از جمله موارد دندانپزشکی زیبایی شامل ، ارتودنسی، انواع ترمیم های دندانی، سفید کردن دندان ها، آمالگام و ترمیم همرنگ دندان، می باشد.