دندان های شیری کودکان را همانند دندان های دائمی باید توجه داشت. زیرا مراقبت از دندان های شیری تاثیر زیادی بر سلامتی آن ها دارد. پس به هنگام مصرف آبلیمو و ترشیجات باید مراقب باشیم که با این نوع دندان ها تماس پیدا نکنند. تعداد این دندان ها 20 تا می باشد و به طور میانگین از 6 تا 12 سالگی شروع به افتادن می کنند. به جای آن ها دندان های دائمی با اصلی در می آیند.

اگر دندان های شیری خراب شوند، دندان های اصلی هم آسیب می بینند. والدین باید حواسشان به این مسئله باشد. حتما اگر دندان خرابی دیدند، برای درمان آن اقدام کنند. حال یا باید توسط دندانپزشک پر شود یا کشیده شود. تماس مستقیم لیمو ترش با دندان مینای دندان را از بین می برد. بیشتر هم به خاطر خاصیت اسیدی آن می باشد.

هر 6 ماه یکبار باید به طور متوسط نزد دندانپزشک برای معاینه دندان ها رفت. باکتری های دندان باعث خرابی دندان می شوند. باکتری های غالبی که اصلی ترین آن ها استرپتوکوک موتانس می باشد. مثلا اگر زخمی در دهان ایجاد شود، یا جراحی در دهان صورت گیرد، باید اقدامات لازمی مثل استفاده از آنتی بیوتیک با تجویز پزشک انجام گیرد. در نتیجه عدم انجام این کار منجر به التهاب اندوکارد قلب می شود.

دندان های شیری

عفونت دهان می تواند در اثر زخم لثه یا دهان به قلب آسیب وارد کند. مثلا بیمارانی که پروتزهای قلبی مانند باطریق یا دریچه مصنوعی قلب دارند، دررابطه با این مساله باید خیلی حساس باشند. به بهداشت دهان و دندانشان توجه ویژه ای داشته باشند.

جرم گیری دندان هم پیشنهاد می شود. جرم زیاد دندان را خراب می کند. از طرفی هم جرمگیری بیش از حد به دندان ها آسیب می زند، پس توصیه می شود زیاد هم جرم گیری انجام نشود. آدامس هم فقط آدامس های بدون شکر مصرف کنید. چون باعث افزایش ترشح بزاق دان می شوند و خاصیت آنتی باکتریال دارند. پس با مصرف به اندازه آدامس بدون شکر از خرابی دندانتان پیشگیری کرده اید. اما آدامس های دیگر باعث آسیب به دندان می شوند.  

مطالب مرتبط :

مضرات جرمگیری برای دندان چیست؟

اگر جرم‌گیری نکنید،دندانتان لق می‌شود!!!

لامینت دندان چه کاربردهایی دارد؟