از بین رفتن دندان دلایل زیادی می تواند داشته باشد که از آن جمله می توان به مواردی چون پوسیدگی یا آسیب دندان اشاره کرد. پروتز دندان به معنی جایگزین کردن دندان از دست رفته، بافت های نرم یا همه ی دندان ها از طریق روش های مصنوعی مختلف است.

پروتز دندان همچنین به منظور روکش کردن قسمت قابل مشاهده ی دندان به کار می رود .

پروتز دندان

انواع پروتز

پروتز ها به هر دو صورت پروتز ثابت دندان  و پروتز متحرک دندان وجود دارند. پروتزهای ثابت شامل روکش و پل هایی هستند که به دهان متصل می شوند. پروتزهای ثابت به دو صورت کلی و جزئی می باشند. پروتز متحرک هم که همان دندان مصنوعی می باشد.

موارد استفاده پروتز دندان

دندانی که به شدت آسیب دیده را می توان با پروتز ثابت (روکش) پوشاند. اگر پوسیدگی شدیدی در دندان وجود داشته باشد و به دفعات زیاد پر شده باشد، یا اگر دندان تیره شده باشد برای مثال به دلیل درمان روت کانالی (درمان دندانی که دچار پوسیدگی وسیع کنار محل عصب شده و در معرض خطر از دست رفتن است) ، قرار دادن روکش ، درمان خوبی است. روکش باعث تقویت دندان شده و به بهبود ظاهر آن کمک می کند. دندانی که قرار است روکش شود، تراشیده می شود برای این که روی آن روکش قرار گیرد. تکنسین دندان با توجه به آکلوژن دندانی بیمار بر اساس کست ساخته شده توسط دندان پزشک ، اقدام به ساخت روکش می کند. این روکش به پایه دندان چسبانده می شود. برای ساخت روکش می توان از موادی چون طلا، آلیاژ های مختلف فلزی یا سرامیک ساخته شود. اگر دندان به طور کامل از دست رفته باشد و توسط ایمپلنت جایگزین شده باشد، روکش بر روی ایمپلنت ثابت می شود.

یک یا چند دندان را می شود با پل ، پروتز پارسیل یا ایمپلنت جایگزین کرد. یک پل بر روی دندان کناری دندان از دست رفته ثابت شده و روکش می شوند. همچنین جای خالی ایجاد شده در نتیجه ی از دست رفتن چندین دندان را می توان توسط پل پر کرد. همانند روکش ها، پل ها نیز از مواد مختلفی ساخته می شوند.

اگر همه ی دندان ها از دست بروند چاره چیست؟

اگر همه ی دندان ها از دست بروند، یک پروتز کامل (یک دست) استفاده می شود. پروتز کامل وسیله ای متحرک است که جایگزین کل دندان ها می شود. پروتز کامل همچنین می تواند توسط تعدادی ایمپلنت به دهان متصل شود. در این موارد انواع پروتز دندان همچنان می تواند توسط شخص برای تمیز کردن از جا برداشته شود.

 مدت دوام پروتز دندان

عادت کردن به پروتز دندان در ابتدا مدتی طول می کشد . به علاوه، به دلیل التهاب بافتی داخل دهان باعث می شود پروتز در جای مناسبش ثابت نشود. این امر باید در ملاقات های منظم با دندانپزشک مورد بررسی قرار گیرد و در صورت لزوم پروتز می تواند تنظیم شود. همواره رعایت بهداشت مدت دوام پروتزهای دندانی را طولانی می کند. پروتز دندانی که به خوبی تمیز نگه داری شود، می تواند در طول حیات فرد دوام داشته باشد.

عوارض

بیماران نسبت به پروتز دندان واکنش های مختلفی نشان می دهند. به گفته 40 درصد دندانپزشکان، از هر 300 نفر یک نفر دچار واکنش های داخل دهانی میشوند. علل این واکنش های عبارتند از :رزین های اکرلیک، سمنت های درارای اوژنول، آلیاژهای فلزهای پایه، جیوه، طلا، مواد دارای پلی اتر یا اپیمین…