آیا میدانید مادران بارداری که دچار بیماری‌های لثه هستند دچار زایمان زودرس می شوند و بیماری‌ لثه با افزایش انقباضات رحمی منجر به تولد نوزاد کم وزن و زایمان زودرس می‌شود ؟!؟

در دوران بارداری لثه های شما همچون بافت های دیگر بدنتان ، تحت تاثیر قرار می گیرند . از سوی دیگر سلامت لثه هایتان بر سلامتی جنین شما تاثیر گذار می باشد ، حدود نصف زنان باردار، به ژنژیویت بارداری ( التهاب لثه ) مبتلا  می شوند که لثه ها متورم، قرمز، حساس  به لمس و دچار خونریزی می گردند. حتی در بسیاری موارد شاهد تورم های حجیم لثه  یا تومور های حاملگی هستیم .

عفونت لثه در دوران بارداری

در صورتی که التهابات عفونی دندان و لثه در دوران بارداری مزمن باشد ، منجر به تولید میکروب‌هایی می‌‍‌شود که بر کیسه آب جنین تاثیر گذاشته و سبب پارگی آن می‌شود. بنابراین زنانی که قصد بارداری دارند بهتر است پیش از حاملگی معاینه شده و عفونت‌ها را درمان کنند.

مطالعات نشان داده اند که بین بیماریهای پریودنتال (عفونت لثه) و تولد نوزادان نارس با وزن کم ارتباطی قوی وجود دارد. در واقع زنان بارداری که بیماری پریودنتال دارد 7 برابر بیشتر، کودکان نارس و کم وزن (کمتر از 2500 گرم) خواهند داشت .

علت اصلی این ارتباط فاکتورهای التهابی تولید شده توسط باکتریهای موجود در شیارهای عمیق شده لثه ای است. از جمله این فاکتورهای التهابی می توان به پروستاگلاندین اشاره کرد.
پروستاگلاندین (prostaglandin) هورمونی است که سبب وضع حمل می گردد که مقادیر آن در مایعات رحمی زنانی که بیماری شدید پریودنتال دارند، به مقدار زیادی افزایش می یابد. ارزیابی لثه ها و درمان آنها ، جزو مراقبت های دوران بارداری می باشد که از مشکلات لثه کاسته و خطر تولد نوزاد نارس را می کاهد .
در مراحل اولیه بیماری پریودنتال، درمان تجویزی پریودنتیست، درمانهای ساده غیر جراحی شامل جرمگیری می باشد (پریودنتیست (Periodontist)متخصصی است که در زمینه درمانی بیماریهای لثه تخصص و کارآزمودگی بیشتری دارد) در جرمگیری، جرم از سطوح دندانی برداشته شده و سطح ریشه صاف می شود تا باکتریها و سموم تولید شده توسط آنها کاهش یاید.
تحقیقات نشان می دهد که جرمگیری خطر تولد نوزادان نارس را در زنان مبتلا به پریودنتیت (عفونت لثه )تا 68% می کاهد . از مزایای دیگر جرم گیری این است که بسیاری از علائم ژنژیویت بارداری مثل خونریزی، تورم و حساسیت در لمس را کاهش می دهد .