امروزه دندانپزشکی علاوه بر وظایفی که در ارتقای سلامت افراد از طریق ارائه درمان های دندانی بر عهده دارد در شاخه ای دیگر از خدمات دندانپزشکی زیبایی به بیماران کمک می کند و آن ارائه مجموعه کارهایی است که باعث رفع عیوب ظاهری و ناهنجاری ها و نازیبایی های دندانها می شوند.

داشتن لبخند زیبا آرزوی هر انسانی است .لبخندهای زیبا باعث جذابیت بیشتر افراد می شود و اعتماد به نفس را در آنها بالا می برد و چهره ای ماندگار و خاطره انگیزی در ذهن اطرافیان باقی می گذارد.

این یک اصل است که فقط با داشتن دندانهای زیبا می توان یک لبخند زیبا داشت . مجموعه درمانهایی که باعث زیبایی دندان ها میشود شامل :

1- سفید کردن دندانها
2- اصلاح بد رنگی و برطرف کردن لکه های رنگی روی دندانها
3- اصلاح نامنظمی های دندانی توسط ارتودنسی یا روشهای غیر ارتودنسی مانند ونیرهای سرامیک و کامپوزیت که توسط دندانپزشکی زیبایی انجام می شود .
4- بستن فاصله بین دندانی
5- ایجاد هماهمنگی بین سایز دندانها
6- اصلاح خط لبخند بیمار

دندانپزشکی زیبایی

  • ونیر چیست ؟

نوعی ترمیم است که بیشتر جهت زیبایی دندان استفاده می شود . معمولا افرادی مثل بازیگران سینما / خوانندگان و ستاره های هنری در مجریان تلویزیون و حتی بعضی از سیاستمداران که لبخندهای زیبایی دارند از ونیرها جهت زیباتر شدن دندانهایشان استفاده می کنند. ونیر که از جنس سرامیک یا کامپوزیت های دندانی (ترمیم های همرنگ دندان) ساخته می شوند مثل یک پوسته ای نازک روی دندان بیمار قرار می گیرد( شبیه ناخن مصنوعی که روی ناخن طبیعی چسبانده می شود و باعث زیبایی ناخن ها می شود)

ونیرهای سرامیکی به علت مشکلاتی که در حین ساخت و نصب دارند و همچنین به این علت که دندان بیمار در آن تراش می خورد و یک درمان غیرقابل برگشت هستند طرفداران کمتری دارند ولی دسته دوم که ونیرهای کامپوزیتی هستند در این مبحث معرفی می شوند…..

1- برای درمان بد رنگی ها و اصلاح لکه ها یا خطوط زرد و قهوه ای و سفید که روی بعضی دندان هاست و در اثر زیادی فلوراید آب آشامیدنی بوجود می آیند. می توان براحتی با استفاده از یک لایه کامپوزیت با رنگ سفید و روشن روی دندان را پوشاند و رنگ روشن و زیبایی را بوجود آورد.

2- یکی دیگر از مشکلاتی که معمولا براحتی با ونیرهای کامپوزیتی حل می شود بستن فاصله بین دندانی (دیاستم) توسط این ترمیم ها می باشد. این فواصل بین دندانی که نمای نا زیبایی ایجاد می کند خیلی راحت و سریع (طی یک جلسه یک ساعته) و با هزینه ای اندک برای همیشه برطرف می شوند و پس از درمان لبخند بسیار زیبایی برای بیمار ایجاد می کند.

3- از دیگر معایبی که به راحتی با این درمان برطرف می شود رفع نامنظمی های دندان جلو در مواردی است که این نامرتبی ها خیلی کم هستند و بیمار تمایلی برای انجام ارتودنسی ندارد. در مواردی که دندانی به شدت نامرتب باشند بایستی حتما توسط ارتودنسی مرتب شوند ولی در مواردی جزیی یا مواردی که فقط یک دندان از ردیف خارج است می توان با تراش آن دندان و ترمیم های کامپوزیتی با راحتی و خیلی سریع (طی یک جلسه یک ساعته) و با هزینه اندک برای همیشه این مساله را حل کرد.

4- یکی دیگر از مواردی که می توان با استفاده از ونیرهای کامپوزیتی لبخندی زیباتر ایجاد کرد وقتی است که بعضی از دندانها کوتاه یا کوچک هستند و باعث نمای نا منظمی در لبخند می شوند که براحتی می توان با کامپوزیت حجم یا طول آن دندانها را زیاد کرد و تناسب را بین اندازه دندانها برقرار کرد.

5- از دیگر مسائلی که می توان با کامپوزیت براحتی حل کرد ترمیم دندانهای شکسته یا لب پر شده است که اگر با دقت و ظرافت کار شود پس از درمان اصلا قابل تشخیص نخواهد بود .