راه حلی مناسب برای حساسیت دندان  و کاهش درد آنان در این مطلب برایتان آورده ایم با ما همراه باشید.

با توجه به ساختمان دندان ها ٬ لثه در قسمت ریشه دندان  و مینای دندان در بالا ( قسمت تاج دندان )  به خوبی از نفوذ تحریکات به بافت زنده دندان یعنی عاج دندان جلوگیری می نمایند . در زیر مینای دندان عاج دندان از مجاری لانه زنبوری شکلی تشکیل شده که مایع داخل آنها مستقیما با مغز و عصب دندان در ارتباط است .

حساسیت دندان

با رسوب کلسیم توسط بزاق دهان ٬ بر روی مینای دندان ها بطور طبیعی این مجاری بسته می مانند اما زمانی که لثه ها و محافظ ریشه دندان ( سمان ) یا مینای دندان ها آسیب ببینند انتهای این مجاری باز شده و کمترین تغییرات دمایی موجب جابجایی و حرکت سریع مایع درون آنها شده ٬ این تحریک موجب تیر کشیدن دندان می شود .از اینرو فرد پس از نوشیدن مایعات سرد  یا جریان یافتن هوای سرد بر روی دندانها حساسیت دندان شدیدی در آنها احساس می نماید که حس پدیدار شده و حتی می تواند ادامه مسواک زدن را نیز دچار مشکل می نماید .

یکی از سوالات رایج بسیاری از مراجعین به دندانپزشکی این است که موقع خوردن نوشیدن آب خنک یا خوردن بستنی، درد تیز و سریعی را در دندان هایشان احساس می کنند و آیا وجود این مشکل به این معناست که دندانشان نیاز به عصب کشی دارد یا نه؟!

اگر شما هم حین خوردن مواد خوراکی و غذا های سرد یا گرم درد تیز و سریعی را احساس می کنید که بلافاصله برطرف می شود جز دسته ای هستید که دندان های حساس دارید.

دندان های ما به طور تکاملی برای خوردن غذاهای خیلی سرد طراحی نشده اند. تا همین صد سال پیش در نبود یخچال های صنعتی و خانگی، دسترسی مردم به غذا های خیلی سرد وجود نداشت. انسان ها هرگز مواد غذایی از قبیل بستنی یا یخ را در چهار فصل سال مصرف نمی کردند و بیشتر مواد غذایی در دمای محیط استفاده می شد بنابراین عموما مشکلاتی از قبیل حساسیت دندانی شیوع زیادی نداشت!

حساسیت دندان ها در جامع مدرن یک مشکل شایع است و برخی از افراد حضور حساسیت را مشکل بزرگی تلقی نمی کنند ولی برخی از این مشکل کلافه می شوند و به جست وجوی درمان برای آن برمی آیند و باید این مساله را مدنظر داشت که تغییرات دمایی زیاد برای دندان ها می توانند آسیب زا باشند. 88 درصد دندانپزشکان معتقد هستند حساسیت دندان روی کیفیت زندگی مبتلایان به این شرایط تاثیر نامطلوب می گذارد.

در نهایت با بیان اینکه حساسیت دندانی علل مختلفی می تواند داشته باشد،درمان حساسیت دندان گاهی از نظر تکنیکی ساده است. شایع ترین درمان توصیه شده استفاده از خمیردندان های ضدحساسیت است. البته درمان های دیگری هم در مطب دندانپزشکی می تواند روی دندان های فرد انجام شود و حساسیت را برطرف کند یا کاهش دهد. مثلا درمان ضدحساسیت در مطب، فلورایدتراپی، پیوند لثه و…. علاوه براینها، گام آخر برای برطرف شدن حساسیت های بیش از حد و کلافه کننده دندانی، مبادرت به درمان ریشه (عصب کشی) است که معمولا به ندرت با نیاز به این درمان مواجه می شویم.