ارتودونسی دندان ها

orthodontist

به دو صورت ثابت و متحرک و با استفاده از آخرین متدهای علمی، در کوتاهترین زمان ممکن. درمانهای ارتودنسی به صورتهای مختلف و براساس نیاز درمانی بیمار طراحی میشود. مانند استفاده از براکتهای سرامیکی به رنگ دندان تا کمتر دیده شود .

در این مجموعه درمانی نگاه ویژه ای به درمانهای ارتودنسی شده است و تاکنون هزاران بیمار مورد درمان قرار گرفته اند .

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی (به انگلیسی orthodontics ) علم جفت کردن دندان هاست . در واقع ارتودنسی رشته ای تخصصی از دندانپزشکی است و این علم با مرتب کردن دندانها و یا مشکلات مربوط به جفت شدن دندانها، سر و کار دارد. یک دندانپزشکان در دوره تحصیلات خود در رشته دندانپزشکی، آموزش “اصول درمانهای تخصصی ارتودنسی” را فرا می گیرند، و درصورت ادامه تحصیل می تواند در رشته ارتودنسی، تخصص های مربوط به درمان و رفع مشکلات پیچیده دندان را فرا گیرد.

متخصص ارتودنسی ( ارتودنتیست ) با استفاده از وسایل خاص سعی در تصحیح مشکلات فکی- دندانی دارد. این وسایل میتوانند ثابت یا متحرک باشند. وسایل متحرک توسط فرد قابل برداشتن و گذاشتن هستند در حالی که وسایل ثابت قابل جابه جا کردن نیستند. از وسایل ارتودنسی جهت ایجاد حرکت آرام دندانی و جهت دادن به رشد و تکامل فک‌ها استفاده می‌‌شود.

عوارض عدم درمان ارتودنسی را می‌ توان به شکل خلاصه این گونه مطرح کرد:

اشکال در جویدن و هضم غذا را به همراه دارد . به خاطر فشار اضافی به لثه ، دندانها لق می‌‌شوند . به خاطر سایش غیر طبیعی ، دندانها ضعیف می‌‌شوند.می‌‌تواند باعث سردردهای مزمن یا دردهای صورت شود . گاهی به دلیل تنگی فک ، مشکلات تنفسی مانند تنفس از طریق دهان ایجاد می‌‌شود . گاهی به دلیل تنگی فک  انحراف در فک و عدم تقارن صورت ایجاد می‌‌شود . دندانها به راحتی تمیز نمی‌‌شوند و در نتیجه پوسیدگی و مشکلات لثه را به همراه خواهد داشت . گاهی به علت جفت نشدن صحیح دندانها ، گاز گرفتن مکرر زبان یا گونه پیش می‌ آید . ممكن است موجب ایجاد ناراحتی مفصل گیجگاهی – فكی شود كه احتمال دارد با مشكلات شنوایی نیز در ارتباط باشد .