همه انسان‌ها مشتاق داشتن یک لبخند زیبا هستند اما برخی به خاطر دندان‌های بد شکل یا بد رنگ از زیبایی دندان آرزو محرومند. و در این مرحله است که دندان‌پزشکی زیبایی به میدان وارد می‌شود و با معجزه‌ای به نام لامینت (لمینت)، لبخند و زیبایی را به صورت افراد باز می‌گرداند.

اما لامینت (لمینت) چیست؟ برای چه افراد و چه دندان‌هایی مناسب است؟ آیا آسیبی به دندان‌ها می‌رساند؟ یا ممکن است این درمان طول عمر طولانی‌ ای نداشته باشد و با شکست مواجه شود؟

شاید بد نباشد در ابتدا یک تعریف ساده اما عملی در مورد لامینت (لمینت) داشته باشید .
لامینت (لمینت) یا ونیر لایه‌ای از مواد همرنگ دندان است که برای اصلاح فرم، شکل، رنگ و طول دندان‌ها یا بستن فاصله بین دندان‌ها و درمان دندان‌های شکسته روی دندان قرار داده می‌شود. ونیر‌ها یا از جنس کامپوزیت هستند و به طور مستقیم و داخل مطب ساخته می‌شود (که به آن‌ها ونیر کامپوزتی می‌گویند) و یا از جنس سرامیک هستند و در لابراتور ساخته می‌شوند (که به آن‌ها ونیر سرامیکی گفته می‌شود). به علت تراش بسیار کم و ایجاد زیبایی فوق العاده ونیر‌ها اولین طرح درمان در دندان‌های قدامی محسوب می‌شوند .

این روزها یکی از اعمال رایج مطبهای دندانپزشکی، لمینیت است لامینت (لمینت) ها (ونیرها) دو نوعند :

۱ . سرامیکی )روش غیر مستقیم)

۲ . کامپوزیتی )روش مستقیم(

لامینت (لمینت) سرامیکی )ونیر سرامیکی (

که به آن «پرسلن ونیر» نیز گفته میشود،شامل یک پوسته نازک سرامیکی (چینی)  به قطر ۵_۶ میلیمتر است که دو برابر ضخامت یک پوسته تخم مرغ است و به کمک انواع باندهای رزینی، همان چیزی که باعث چسباندن مواد کامپوزیتی به دندان میشود، روی دندان چسبانده میشود .

از لامینت دندان تا زیبایی

انواع گوناگونی دارد :

۱ . انواعی که از فلدسپاتیک پرسلن ساخته شده و به صورت پودر گذاری در لابراتوار، توسط تکنسین بر روی cast) مدل قالبگیری شده از دندان (فرم داده میشود .

۲ . انواعی که به صورت پرسی (by pressing)بر رویcast ، در کوره فرم داده میشود، با نام. High pressed ceramic که امروزه بسیار مورد استفاده است. مثل Ips-impress

۳ . انواعی که با استفاده از سیستمهای CAD-CAM به صورت ماشینی از بلوکهای سرامیکی تراش داده میشود.