هرکدام از ما با مراجعه به دندانپزشکی شاید اولین چیزی که به آن توجه کنیم، محیط مطب دندانپزشکی باشد. در واقع بهداشت محیط برای ما از هر چیزی مهمتر است. زیرا با عدم رعایت بهداشت محیط انتقال انواع ویروس ها و بیماری های مرگبار امکان پذیر است. پس قابل توجه بسیاری از دندانپزشکان که مهمترین نکات در رابطه با بهداشت محیط را در نظر داشته باشند.

عفونت های ویروسی مهمی که احتمال انتقال آن ها از طریق کار دندانپزشکی ممکن است به شرح زیر است :

بیماری هپاتیت B :

راه های انتقال این بیماری تزریق خون و یا فراورده های خونی، انتقال بیماری از مادر به جنین و یا رابطه جنسی، استفاده مشترک از ابزار آلوده به مایعاتی مانند خون، بزاق، ادرار، عرق، منی و یا ترشحات بینی، تماس مستقیم با این مایعات.

دوره کمون این بیماری نسبتا طولانیست؛ چیزی حدود 30 تا 180 روز طول می کشد.

از علائم بیماری هپاتیت B می توان به سردرد، تب، ضعف، بی حالی، بی اشتهایی یا تهوع و استفراغ اشاره کرد. همچنین درد مبهمی در سمت راست و بالای شکم ممکن است باشد که بین 3 تا 10 روز طول می کشد. بهترین راه پیشگیری هم واکسیناسیون علیه این بیماریست.

هپاتیت C هم همانند هپاتیت B می باشد، با این تفاوت که بین 15 تا 150 روز طول می کشد. اما هپاتیت D نامشخص است و علائم آن همانند بیماری هپاتیت B می باشد.

بهداشت محیط دندانپزشکی

تبخال هم از طریق تماس پوستی انتقال می یابد. یا اینکه از طریق ترشحات تاول ها هم امکان پذیر است. دوره کمون این بیماری به اینصورت است که بدون هیچ واکنشی در سلول های عصبی پنهان می ماند و بعد از مثلا جراحی، بخاطر استفاده از داروی کورتون دار، فشار عصبی و تب شدید و غیره بروز می کند.

عفونت HIV یا ایدز هم از طریق دندانپزشکی، سرنگ تزریق و تیغ سلمانی و یا … انتقال می یابد. زمان لازم برای بروز علائم آزمایشگاهی ایدز از 2 هفته تا 6 ماه می باشد که دوره پنجره هم نام دارد. دوره کمون آن بین 5یا 6 تا 13 سال است. تنها راه تشخیص بررسی علائم آزمایشگاهی است. از جمله علائم بالینی آن بزرگ شدن غدد لنفاوی، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، علائم عصبی، گوارشی، ریوی و یا پوستی می باشد، همچنین زخم های متعدد دهانی دیده می شود. لاغری سریع هم دیده شده است. و ظهور عفونت های فرصت طلب و سرطان های مختلف.

با توجه به این موارد ذکر شده، پس حتما محیط را حواستان باشد که تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشد تا با خیال راحت به درمان دندانپزشکی خود بپردازید.