همه ما می‌دانیم مسواک زدن یکی از ساده ‌ترین و بهترین راه ها برای حفظ سلامت دندان‌ها است. اما پرسشی که  برای کاربران ما وجود دارد این است که بهترین زمان برای مسواک زدن چه موقع می باشد ؟

همین مسواک زدن که عامل مهم سلامتی دهان و دندان و در نتیجه کل بدن است ، گاهی برای مینای دندان که بخش با ارزش دندان است، مضر است. پزشکان متخصص توصیه می‌کنند پس از خوردن مواد غذایی یا نوشیدنی‌های اسیدی مانند آب پرتقال حداقل تا 30 دقیقه از مسواک زدن خودداری کنید زیرا که اسید حاصل از این نوع نوشیدنی‌ها، مینای دندان را ضعیف می‌کند و مسواک زدن بلافاصله پس از خوردن چنین مواد غذایی می‌تواند به مینای دندان صدمه بزند.

مسواک زدن

بهترین زمان برای مسواک زدن

پس از هر وعده غذایی ، باید افراد دهان خود را به طور کامل با آب شستشو دهند و از مسواک‌های نرم استفاده کنند.با اشاره به اینکه افراد باید دو نوبت در سال جهت معاینه دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنند ،  پیشگیری به موقع از گسترش و پیشرفت بیماری‌های دهان و دندان از صرف هزینه سنگین جلوگیری می‌کند.

تغذیه خوب و متعادل در استحکام دندان ها بسیار موثر است،  تمامی سنین به ویژه کودکان باید از تکرر مصرف غذاهایی که سطح قند بالا دارند، مانند شکلات، آب نبات و تافی بپرهیزید و در صورت استفاده هر چه سریعتر دندان‌ها را مسواک بزنند.

با تاکید بر این مطلب که افراد باید حداقل روزی یک نوبت مسواک بزنند، در صورت فراموش شدن مسواک در شب، بهتر است که دندان‌ها قبل از خوردن صبحانه مسواک شود چرا که بعد از صرف صبحانه تخریب دندان بیشتر می‌شود.مسواک نرم قابلیت دسترسی بیشتری به تمام نقاط دندان‌ها و لثه را دارد و همچنین دسته آن باید بلند و پهن باشد که بتواند به آسانی در دست قرار گیرد.خمیردندان‌های حاوی فلوراید در جلوگیری از پوسیدگی دندان موثر هستند و مینای دندان را تمیز و براق می‌کنند.

افراد نباید در سراسر روز در حال جویدن باشند و باید به دندان‌های خود استراحت دهند، بعد از هر وعده غذایی افراد دهان خود را کامل با آب شستشو دهند، این کار ذرات غذا را که به دندان‌ها چسبیده‌اند را خارج می کند.مسواک نمی‌تواند فضای بین دندان‌ها را تمیز کند، بنابراین استفاده از نخ دندان بسیار ضروری است.