افراد مبتلا به دیابت ، مستعد ابتلا به بیماری دهان ، دندان و لثه هستند به طوری که بیماری لثه در افراد مبتلا به دیابت 3 برابر افراد سالم است. 70% مبتلایان به دیابت در سن  بالای 40 سال به عفونت ریشه دندان ها و عفونت مزمن لثه مبتلا می گردند.

بیماران دیابتی بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های دهان و دندان قرار دارند ، این بیماران در گروه پرخطر برای بیماری‌های خشکی دهان و برفک  قرار دارند چرا که دیابت کنترل نشده ترشح بزاق را کم کرده و باعث خشکی دهان می‌شود و خشکی دهان، عفونت و پوسیدگی دندان را به همراه خواهد داشت ، دیابت کنترل نشده باعث افزایش آسیب پذیری گلبول‌های سفید خون که اصلی ترین سد دفاعی در مقابل عفونت‌ ها هستند ، می‌شود .

عوارض منفی دیابت روی دندانها

از آنجا که افراد مبتلا به دیابت ، بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به مشکلات دهانی هستند، باید به دهان و دندان‌های خود رسیدگی کنند و به هر نوع تغییر در دهان خود دقیق باشند. به همین دلیل باید هر روز ۲ بار و هر بار به مدت ۲-۱ دقیقه مسواک بزنند و دندان‌ها را نخ بکشند تا پلاک‌های دندانی از بین بروند و احتمال ابتلا به التهاب لثه کاهش یابد. استفاده از دهانشویه‌ ها هم مفید خواهد بود.

دیابتی‌ها در صورتی که جراحی دندان در پیش دارند ، حتما باید دندانپزشک را از دیابت خود مطلع کرده و موضوع را با پزشک معالج خود نیز در میان بگذارید . همچنین به این نکته توجه داشته باشند که سیگار کشیدن ریسک ابتلا به بیماری های لثه را افزایش می‌دهد.