همیشه این سوال را از ما می‌پرسند که آیا می‌شود دندانشان را عصب کشی نکنند یا بدون عصب کشی آن را پر کنند . در مواقعی که دندان ظاهرا درد ندارد و به تشخیص دندانپزشک قرار است عصب کشی انجام شود این پرسش بیشتر تکرار می‌شود.

روش جایگزین عصب‌کشی

تکنولوژی‌ها و تکنیک‌های جدید هم امروزه به افزایش سرعت و کیفیت درمان‌های اندودنتیکس (عصب کشی) کمک بسیار شایانی کرده‌اند.

فواید معالجه عصب چيست؟

دندان حفظ می شود، وجود دندان باعث حفظ استخوان نگهدارنده آن می گردد.

جایگزین درمان کانال ریشه (عصب کشی) چیست؟

درمان ریشه (عصب کشی) در واقع فقط یک جایگزین دارد و آن هم کشیدن دندان است. بلافاصله برای بیمارانی که نمی‌خواهند عصب کشی کنند، درمان ایمپلنت را پیشنهاد می‌کنیم. اما نکته‌ مهم این است که ایمپلنت درمان ناحیه بی‌دندانی است نه درمان جایگزین عصب کشی! معنی این جمله این است که شما دندان خود را با عصب کشی (زمانی که نیاز دارد) می‌توانید حفظ کنید و در غیر این صورت مجبور به کشیدن دندان خود هستید. بعد از کشیدن دندان خود با روش‌های مختلف (پروتز ثابت متکی بر پایه‌های دندانی، پروتز ثابت متکی بر ایمپلنت، پروتز متحرک) می‌توانید در مورد جای خالی دندان فکری بیاندیشید!

اگر عصب کشی برای دندانی که نیازمند درمان ریشه است انجام ندهید، غیر از کشیدن دندان ، جایگزین دیگر عدم درمان است. درمان نکردن البته انتخاب خیلی خوبی نیست وقتی که بدانیم دندانی که نیاز به عصب کشی پیدا می‌کند، حتی اگر دردی نداشته باشد، با عفونت میکروارگانیسم‌ها درگیر شده است و این عفونت می‌تواند در استخوان فک ما اثرات خود را ظاهر کرده و آبسه، درد و حتی تورم ایجاد کند و حتی با گسترش به فضاهای صورت و گردن خطرناک ظاهر شده و حیات مارا هم تهدید کند!

مراجعین دندانپزشکی حق دارند در مورد درمان‌های دندانپزشکی و جایگزین‌های درمانی که دندانپزشکشان برایشان در نظر گرفته، پرسش های خود را بپرسند و ابهاماتشان را برطرف کنند. در مورد درمان ریشه (عصب کشی) دندان اما تقریبا جایگزینی با دانش امروز وجود ندارد. بهتر است مراجعین با واقع بینی اطلاعات کافی را در مورد درمان ریشه کسب کنند تا واقعا متوجه شوند که عصب کشی ترسناک نیست و نکته وحشتناکی که باعث شود از زیر آن در برویم وجود ندارد!