برای کمک به حفظ سلامتی دهان و دندان این موارد را در ذهن نگه دارید :

کاهش جریان بزاق :

یک مشکل شایع در بین افراد مسن است ، صدها دارو از جمله داروهایی که به منظور کنترل فشار خون بالا ، حساسیت ها و بهبود افسردگی تجویز می گردند و بسیاری از بیماری های دیگر می توانند باعث خشکی دهان گردند.خشکی دهان می تواند شما را برای ابتلا به پوسیدگی دندان و بیماری لثه ، مستعدتر سازد .
  متخصص  لثه خود را حتما در جریان داروهایی که مصرف می کنید، بگذارید. پریودنتیست شما می تواند جهت بازگرداندن دهان به حالت مرطوب و طبیعی، شما را به طرق مختلف راهنمایی کند.

بهداشت دهان و دندان

سایش و تحلیل لثه :

بسیاری از افراد مسن ، دارای لثه ی تحلیل رفته هستند (طول تاج دندانها بلندتر شده است). با تحلیل لثه ها، سطح ریشه دندان عریان مانده و بدین ترتیب مستعد پوسیدگی سریع و حساسیت شده و نیز دچار ظاهر نا زیبای دندان های بلند می گردد. برای حفظ دندانهایتان برای تمام طول عمر پریودنتیست شما، ممکن است روشهایی را برای پوشش ریشه عریان شده توصیه نماید، یا با ارائه روشهایی مانع بدتر شدن شرایط لثه های شما گردد.

مشکلات پزشکی :

برخی بیماری های در رابطه با سن از جمله دیابت و استئوپروزیس (پوکی استخوان) ، ممکن است خطر ابتلا به بیماری لثه را در شما بالا ببرند. علاوه برآن ضعف در حافظه ممکن است باعث تضعیف بهداشت دهان گردد و آرتروز مفاصل ، مسواک و نخ دندان زدن را مشکل می نماید. با پریودنتیست خود در خصوص مشکلات پزشکی خود صحبت کنید. وی می تواند با برخی توصیه های اختصاصی برای وضعیت شما، به شما کمک کند.

یائسگی :

زنانی که یائسه می گردند، ممکن است در دهان خود با مشکلاتی از جمله حس درد و سوزش در لثه ها، تحلیل لثه ها، تغییر در حس چشایی و خشکی دهان، مواجه گردند. این تغییرات ناشی از کاهش هورمونهای جنسی بوده و می تواند شما را به میزان بیشتری مستعد بیماری پریودنتال سازد. با پریودنتیست خود در خصوص این مشکلات صحبت کنید.

به یاد داشته باشید که با افزایش سن، باید بیشتر از هر وقت دیگری مراقبت های دندانپزشکی را جدی بگیرید. با رعایت بهداشت دهان در منزل و پاکسازی حرفه ای و ارزیابی سلامت لثه ها بطور منظم توسط دندانپزشک، دندانهای خود را برای تمام طول عمر خود حفظ کنیدچرا که داشتن دندانهایی سالم قدم موثری برای داشتن بدنی سالم است .