در عمل جراحی لثه ، پس از بی حسی ، لثه ها کنار زده شده پس از تمیز کردن بافت های آلوده و تصحیح استخوان فک ، لثه ها به جای خود ولی پایین تر از حد قبلی بخیه زده می شود .

سپس بر روی آن پانسمان مخصوص قرار داده شده بخیه ها ۷ تا ۱۰ روز بعد کشیده می شوند

خدمات پریو

نکات بعد از جراحی پریو :

• گاهي در طي چند ساعت اول بعد از عمل رگه‌هاي خون در بزاق ديده مي‌شود. اين حالت غيرمعمول نبوده و خود به خود برطرف مي‌شود. اما اگر خون‌ريزي قابل توجهي در ناحيه وجود دارد به شرح ذيل عمل کنيد:
  • ممکن است مقداری ضعف، تب و لرز خفیفی در ۲۴ ساعت اول داشته باشید در صورت شدید شدن با ما  تماس بگیرید.
  • تا سه ساعت بعد از عمل جراحي از خوردن اجتناب کنيد تا پانسمان سفت شود.
  • بعد از جراحی لثه، لثه را بخیه مینماییم و بمنظور حفاظت موضع از تحریکات، با استفاده از خمیر پانسمان آنجا را می پوشانیم. خمیر پانسمان در عرض چند ساعت سفت می‌گردد. لذا از برداشتن و دستکاری آن با دست و زبان و یا از مکیدن آن خودداری کنید. جدا شدن تکه ای از آن مهم نبوده ، ولی اگر تیز و ناراحت کننده بود و احیاناً درد داشتید، به ما  مراجعه کنید.
  • براي جلوگيري از تورم و درد مي‌توانيد از ۶ ساعت بعد از جراحي كمپرس ناحيه را شروع كنيد. كمپرس را به كمك يك كيسه يخ انجام دهيد(ده دقیقه یکبار و بمدت چند دقیقه) اگر تورم شدید و توأم با تب و علائم دیگر بود به ما اطلاع دهید.
  • تا چند روز بعد از جراحي ممكن است درد و يا ناراحتي داشته باشيد، نگران نشويد. داروهاي ضد درد و آنتي بيوتيك‌هاي تجويز شده را به طور كامل مصرف كنيد و بخصوص دوره درمان آنتي بيوتيك را كامل كنيد.
  • تا چند ساعت بعد از جراحي لب و زبان و به‌طور كلي اطراف ناحيه جراحي شده، بي‌حس است. مراقب باشيد با گونه و زبان خود بازي نكنيد و آن را گاز نگيريد زيرا ممكن‌است زخم‌هاي خطرناكي ايجاد شود.
  1. با ملايمت دهان را با آب سرد شستشو دهيد.
  2. يک تکه گاز مرطوب را در دو طرف خمير پانسمان قرار داده و به مدت ۲۰ دقيقه بافت را تحت فشار قرار دهيد. هنگام استراحت زير سر خود چند بالش بگذاريد. بعد از اين مدت معمولا خون‌ريزي قطع مي‌شود.
  3. هرگز سعي نکنيد تا با شستشوي مکرر دهان و بيرون ريختن آب دهان خون‌ريزي را متوقف کنيد.
  4. در صورت ادامه خون‌ريزي با ما تماس بگيريد.
  • در روز اول بعد از جراحی از دهان شویه استفاده نکرده و مسواک نزنید.
  • از ۲۴ ساعت بعد از جراحي مي‌توانيد دهان خود را به كمك آب نمك شستشو دهيد. به كمك يك قاشق چايخوري نمك و يك ليوان آب ولرم، يك دهانشويه آب نمك تهيه كنيد و از فرداي جراحي، هر دو ساعت يكبار به آرامي و بدون فشار دهان خود را به كمك آن شستشو دهيد. نواحي كه جراحي نشده را مسواك بزنيد و مراقب باشيد تا خرده‌هاي غذايي در اطراف خمير پانسمان باقي نماند.
  • تا ۴۸ ساعت بعد از جراحي از رژيم غذايي نرم و سرد استفاده كنيد. ماست، بستني، پنير و سوپ صاف شده سرد، خوراكي‌هاي مناسبي هستند. از خوردن غذاهاي داغ،‌سفت، تند و ادويه‌دار خودداري كنيد.
  • اگر از نواحي که در جلسات قبل در دهان شما جراحي شده است موقع مسواک زدن خون‌ريزي خفيف داريد، نگران نشويد زيرا اين حالت به جهت ناکامل بودن ترميم لثه شما است که به تدريج با رعايت دقيق بهداشت و ترميم کامل لثه قطع خواهد شد. تميز کردن ناحيه را به اين دليل متوقف نکنيد.
  • وجود بوي نامطبوع در دهان و احساس طعم بد در بعضي موارد ديده مي‌شود. در اين صورت مرتب دهان خود را تميز کرده و شستشو با دهان شويه يا سرم فيزيولوژي را داشته باشيد.
  • فعالیتهای روزمره خود را می‌توانید داشته باشید، ولی توصیه می‌گردد از انجام فعالیتهای شدید بدنی و حمام گرم تا چند روز اجتناب کنید.
  • سيگار نکشيد. گرما ودود سيگار لثه را تحريک خواهد کرد و اثر نيکوتين روي سيستم ايمني بدن ترميم لثه را به مخاطره انداخته و از نتيجه موفقيت‌آميز جراحي جلوگيري مي‌کند. در صورت امکان از اين فرصت براي ترک سيگار استفاده کنيد و توجه داشته باشيد که بيماري‌هاي لثه در سيگاري‌ها همواره بيشتر از غيرسيگاري‌ها است.
  • به علت لخت شدن طوق دندان به دنبال جراحی لثه، ممکن است دندان مقداری به تحریکات حرارتی مثل سرما و گرما حساس شود که به مرور کم شده و از بین می‌رود. از خمیر دندانهایی که بدین منظور ساخته شده‌اند (در صورت تجویز) می‌توانید استفاده کنید.