یک راه برای محکم کردن دندان‌ها فلوراید تراپی است، استفاده از وارنیش‌های فلوراید به عنوان گام بعدی است که هرچه فرد نابالغ‌تر باشد موثر‌تر خواهد بود پس به این شکل می‌توان فلوراید تراپی یا وارنیش فلوراید را هر شش ماه یا یک سال یکبار انجام داد .

راه دیگر پیشگیری از تخریب دندان فیشورسیلنت یا شیاربند است ؛ وقتی روی سطح دندان‌های جونده شیارهای قهوه‌ای ایجاد می‌شود طول و عرض آن بیشتر می‌شود که به مرور باعث تخریب دندان خواهد شد و به عاج می‌رسد که نیازمند درمان‌های جدی‌تر مانند شیاربند هستیم.

بسیاری از ما عادت داریم که در میان وعده‌های اصلی میان وعده‌هایی بخوریم که این خورده خوری‌ها مشکلات بزرگ ما هستند و می‌تواند باعث ایجاد مشکلات دندان برای ما شوند همچنین مواد قندی به ویژه مواد چسبنده که به راحتی از روی دندان پاک نمی‌شوند را مصرف می‌کنیم.

فلوراید تراپی

مکانیزم عمل و فواید آن


یون فلوراید به مینای دندان نفوذ کرده و آن را در برابر اسیدهای موجود در غذا، مواد قندی و باکتری های دهان مقاوم میکند که نتیجه آن پیشگیری از پوسیدگی دندان ، کم کردن حساسیت دندان ، متوقف کردن پوسیدگی در مراحل اولیه بدون نیاز به پر کردن و حفاظت از سطح ریشه دندان میباشد.

مواردی که باید فلوراید تراپی انجام شود


  •  کودکان زیر 6 سال : موثر در حفاظت از دندانهای شیری و مقاوم سازی جوانه دندانهای دايمی در برابر پوسیدگی.
  •  کودکان و نوجوانان 16-6 سال: حفاظت از دندانهای دايمی در حال رویش به خصوص دندانهای آسیا که بسیار در معرض پوسیدگی هستند.
  • بزرگسالان: فلوراید تراپی در بزرگسالان نیز بسیار موثر است به خصوص در مواردی مانند خشکی دهان (طبیعی یا به علت مصرف دارو)، تحلیل لثه و دندانهای حساس ، پوسیدگی حداقل یک دندان در یک سال اخیر، وجود روکش در دهان، بیماران تحت درمان ارتودنسی و بیماران سرطانی که رادیوتراپی میشوند.

آموزش های لازم قبل از فلوراید تراپی


  • کودکان قبل از وارنیش فلوراید تراپی باید تغذیه مناسبی داشته و به مقدار کافی مایعات بنوشند چرا که پس از فلوراید تراپی تا یک ساعت نبایستی چیزی بخورند یا بیاشامند.
  • قبل از کاربرد وارنیش فلوراید بهتر است دندانها را با خمیر پروفیلاکسی(درمطب) یا مسواک زدن معمول تمیز نموده و هر گونه پلاک یا جرم قابل مشاهده برداشته شود. البته پروفیلاکسی در موارد عدم دسترسی به امکانات لازم ضروری نیست.

آموزش های لازم بعد از انجام وارنیش فلوراید تراپی


  • لازم نیست برای خشک کردن وارنیش فلوراید قبل از مرخص کردن بیمار صبر کرد چون وارنیش در تماس با مایعات دهان هم سفت می شود.
  • تا پایان همان روز فلوراید تراپی ،کودک می تواند از رژیم غذایی نرم استفاده نموده وباید از خوردن غذای سفت پرهیز کند.
  • تا صبح روز بعد کودک نباید از مسواک و نخ دندان استفاده نماید.
  • تغییر رنگ سطح دندان ،پس از وارنیش فلوراید تراپی طبیعی بوده و به مرور پس از مدتی به حالت اولیه خود باز می گردد.
  • بیمار نباید از دهان شویه های حاوی فلوراید و الکل استفاده نماید .

عوارض استفاده از فلوراید


استفاده از میزان بالای فلوراید به شکل منظم، مشابه هر داروی دیگر عوارضی را در پی خواهد داشت، به ویژه در کودکان مصرف منظم فلورایدباید با احتیاط باشد. مصرف بالای فلوراید ممکن است منجر به مسمومیت شود. علائم مسمومیت با فلوراید، تهوع، استفراغ و درد شکم است.

هزینه و قیمت


 به نسبت کمتر از اکثر درمان های دندان پزشکی مورد استفاده برای درمان پوسیدگی دندان مثل پر کردگی و سایر موارد مانند آن و همچنین هزینه ارتودنسی است.

برای محکم کردن دندان‌ها هر شش ماه یک‌بار فلوراید تراپی کنید