روکش مناسب برای دندان

روکش دندان، یکی از روش‎ها‎ی درمانی دندانها که توسط دندانپزشک خوب انجام می‎شود . در این شیوه، دندان هایی که آسیب دیده اند، بواسطه یک روکش پوشش داده می‎شوند. این امر موجب افزایش استحکام دندان ها و بهبود شکل ظاهری آنها می‎شود . علاوه بر این زیبایی دندان ها نیز تامین شده و دندان به شکل طبیعی ترمیم می‎گردد.

روکش دندان

روکش‎ها‎ از جنس سرامیک، چینی و یا زیرکونیوم می‎باشند که با رنگ دندان طبیعی مطابقت دارند. در برخی مواقع دندانپزشک زیبایی خوب، روکش‎ها‎ را از جنس طلا و آلیاژهای فلزی، آکریلیک و سرامیک نیز تهیه می‎کنند که استحکام بالاتری نسبت به انواع قبلی دارند و هزینه استفاده از آنها نیز بیشتر می‎باشد. روکش‎ها‎ی دندانی و بریج‎ها‎، پروتزهای ثابتی هستند که برخلاف پروتزهای متحرک مثل دندان مصنوعی می‎توانند بر روی سطح ایمپلنت یا دندان چسبانده شوند. در این شرایط تنها دندانپزشک زیبایی و ترمیمی می‌تواند آن‌ها را جدا نماید.

اهمیت استفاده از روکش دندانی

روکش‎ها‎ی دندانی در موارد زیر قابل استفاده می‎باشند:
  • محافظت از دندانهای ضعیف در برابر شکستگی یا پوسیدگی و یا پیشگیری از پریدگی قسمت‎ها‎ی دندان
  • ترمیم دندان هایی که دچار شکستگی شده اند
  • محافظت از دندانهایی که پر شده اند
  • استفاده به عنوان بریج و اتصال میان دو دندانی که از یکدیگر فاصله دارند
  • استفاده برای دندانهایی که کاشته شده اند (ایمپلنت)
  • ترمیم دندانهایی که دچار تغییر رنگ شده اند
  • ترمیم دندانهای عصب کشی شده
  • زمانی که دندان در حال از دست رفتن باشد
  • کاهش فاصله میان دندانها

نحوه و مراحل درمان روکش دندانی

در حال حاضر روکش دندانی در مطب و نزد دندانپزشک زیبایی خوب انجام می‎شود. نحوه درمان بدین صورت است که ابتدا از دندانهایی که به روکش نیاز دارند، قالب تهیه می‎شود و سپس به یک دستگاه مخصوص انتقال می‎یابد و پس از 10 الی 15 دقیقه بر روی دندان نصب می‎شود. یکی از مزین‎ها‎ی روکش کردن دندان‎ها‎، استفاده از روش‎ها‎ی قالب دیجیتالی می‎باشد که به کار سرعت می‎بخشد . این در حالی است که در گذشته برای روکش کردن دندانها، از قالب‎ها‎یی با هسته داخلی سخت استفاده می‎کردند. سپس قالب را برداشته و روکش سرامیکی یا چینی را مطابق با آن تهیه می‎نمودند.

انواع روکشهای دندان

روکش‎ها‎یی که برای درمان دندانهای آسیب دیده استفاده می‎شود، از جنس‎ها‎ی مختلفی تهیه می‎شود. انتخاب نوع روکش‎ها‎ می‎تواند با انتخاب شخص بیمار و با مشورت دندانپزشک زیبایی و ترمیمی صورت بگیرد. به منظور شناخت بیشتر نسبت به انواع روکش‎ها‎، در زیر هر یک از آنها را بررسی می‎نماییم:
روکشهای لومینرز
لومینرزها جدیدترین نوع روکش‎ها‎ به شمار می‎روند که توسط دندانپزشک زیبایی خوب تهیه و به کار گذاشته می‎شوند. این نوع روکش‎ها‎ نازک بوده و عموما برای استفاده از آنها، مواد بی حسی به کار می‎رود. این نوع روکش دارای لک بوده و در زمان استفاده خراشیده شده، تغییر رنگ داده و به شکل مناسب در دهان قرار می‎گیرد. از این روش درمانی می‎توان برای ترمیم روکش‎ها‎ و پل‎ها‎ی قدیمی دندان استفاده نمود.
روکشهای لامینت
لیمینت‎ها‎ نوعی لایه نازک از پرسلاین می‎باشند که برای روکش کردن دندان‎ها‎ی قدامی دهان استفاده می‎شوند. هدف از کاربرد این نوع روکش‎ها‎، بهبود رنگ یا ظاهر دندان است. روکش های لامینیت به عنوان روکش های بدون فلز نیز شناخته شده هستند. لامینیت ها از جنس چینی بوده و سطح بیرونی و لبه دندانها را می پوشانند. روکش های لامینیت گاهی در مطب تنها با دو بار مراجعه و در داخل لابراتوارهای مجهز تهیه می شوند. این نوع روکش ها اغلب در بین بازیگران و هنرمندان متداول می باشد.
روکشهای لیتیوم
روکش‎ها‎ی لیتیوم نیز همچون روکش‎ها‎ی قبلی توسط دندانپزشک خوب نصب می شوند. این نوع روکش‎ها‎ی از نوع سرامیک‎ها‎ی شیشه ای در گروه ساختارهای کریستالی و یا لیتیوم دی سیلیکات قرار می‎گیرند و از جنس کوارتز، لیتیوم دی اکسید، اکسید فسفر، آلومینا، اکسید پتاسیم، و سایر اجزایی مانند آن ساخته می‎شوند. به دلیل وجود ترکیبات خاص، روکش‎ها‎ی لیتیوم از مقاومت بالایی برخوردار می‎باشند. همچنین روکش‎ها‎ی لیتیوم دی سیلیکات، زیبایی خاصی دارد که می‎توانند برای افرادی که به زیبایی خود بیش از حد حساس هستند، مورد استفاده قرار بگیرند.
روکشهای زیرکونیوم
روکش‎ها‎ی زیرکونیم شباهت بسیار زیادی به دندان طبیعی داشته و مقاومت بیشتری نسبت به روکش‎ها‎ی سرامیکی و پرسلاین دارند. ساخت و تهیه این نوع روکش‎ها‎ آسان بوده و می‎توان بواسطه دستگاه‎ها‎ی دیجیتال آنها را در یک روز تهیه نمود. گاهی برای ساخت این نوع روکش‎ها‎، یک لایه سفید رنگ از عنصر زیرکونیوم اکسید استفاده می‎شود که میزان استحکام دندان را برای جویدن تا 1200 مگا پاسکال افزایش می‎دهد. این نوع روکش‎ها‎ با بافت زنده و بیولوژیکی مخاط دهان سازگاری بسیار بالایی دارد.
روکش پرسلاین و فلز
روکش‎ها‎یی که از ترکیب پرسلاین و فلز یا PFM تهیه شده اند، متشکل از روکش‎ها‎ی تثبیت شده با یک پایه فلزی می‎باشند که مشکل آنها ظاهر بد و دیده شدن پایه فلزی در اطراف لثه می‎باشد. اگر لثه به تحلیل رفته باشد، این مشکل حادتر می‎شود. لذا بهترین جایگزین برای آن، روکش‎ها‎ی سرامیکی می‎باشد.
روکشهای پرسلاین و طلا
برخی تصور می‎کنند روکش‎ها‎ی ترکیبی پرسلاین و طلا برای زیبایی بیشتر استفاده می‎شوند. در حالی که استفاده اصلی آنها به دلیل مقاومت بالای طلا می‎باشد. بیمارانی که دندانهای مقاومی را طلب می‎کنند و یا کسانی که به دندان قروچه دچار هستند، بهتر است از این نوع روکش‎ها‎ استفاده ‎کنند. روکش‎ها‎ی طلا و پرسلاین از مقاومت بالایی برخوردار هستند و در نتیجه عمر طولانی تری نیز دارند.