انواع لامینیت های دندانی:
این لایه نازک می تواند به دو صورت با دو مواد خاص روی سطح بیرونی دندان ساخته شده و باند شود.


۱- ونیر یا لامینیت کامپوزیتی دندانی در این نوع ونیر دندانپزشک توسط مواد پر کردنی همرنگ دندان با کیفیت در مدت زمان طولانی که مستقیماً روی دندان های بیمار کار می کند. متناسب با شکل و فرم صورت ونیر را با هماهنگی سایر دندان ها با مهارت و تجربه خود می سازد که اصطلاحاً به عنوان ردیف کردن دندان ها در یک جلسه مطرح می شود در این نوع ونیر بهداشت دهانی بیمار اهمیت اهمیت خاصی دارد چرا که یکی از مهم ترین موارد شکست لامینیت ها در کوتاه مدت خواهد بود که منجر به ایجاد لکه تغییر رنگ و پوسیدگی ثانویه خواهد شد. یکی دیگر از دلایل شکست این نوع لامینیت ها مصرف نکردن مواد کامپوزیتی مرغوب است.

لامینت

۲- ونیر یا لامینیت پرسلنی ( چینی یا سرامیکی ) دندانی: این نوع ونیر از جنس پرسلن یا سرامیک است که توسط باندینگ های خاص روی دندان تراش خورده توسط دندانپزشک ماهر و با تجربه باند می شود.
دندانپزشک با تراش جزئی روی دندان و قالب گیری آن را به لابراتور مخصوص منتقل می کند و در آنجا لامینیت ساخته شده و به مطب ارجاع می گردد. تجربه و مهارت دندانپزشک و تکنسین لابراتور اهمیت خاصی در موفقت ابن نوع لامینیت دارد. از مزایای لامینیت های پرسلنی دندانی نمای طبیعی و زیبایی است که این نوع لامینیت به علت انعکاس صحیح نور به دندان می دهد و یکی دیگر از مزایای آنها این است که به علت داشتن سطح بسیار صیقلی در برابر لک پذیری مقاوم هستند و اگر صحیح به کار گرفته شوند. امکان ایجاد لکه توسط سیگار، چای و قهوه را به حدافل می رسانند.

موارد مصرف لامینیت ها را می توان به شرح زیر نام برد:
۱- مواقعی که دندان ها دارای تغییر رنگ عمیق هستند و نمای نازیبایی به بیمار می دهند. مثل تغییر رنگ ناشی از فلوروزیس ، ضربه به دندان و دندان دارای عصب کشی ناقص و مصرف تتراسیکلین.
۲- در مواردی که دندان ها دارای ترک خوردگی سایش و حتی شکستگی لبه دندانی هستند.
۳- هنگامی که بخواهیم فاصله بین دندان ها را ببندیم.

۴- هنگامی که بیمار تمایل به تصحیح خط لبخند (smile design ) خود داشته باشد.
۵- در درمان نامرتبی جزئی دندان های قدامی در موارد خاص نیز به کارگیری لامینیت ها موثر هستند.
باید توجه داشت در بعضی موارد خاص لامینیت ها به غیر از مسئله زیبایی به عنوان یک طرح درمان یا راه کاری درمانی مطرح می شوند. در این موارد جنبه درمانی آنها بیشتر مورد توجه است تا مسئله زیبایی مثلاً گاهی ساییدگی سطح بیرونی دندان که منجر به حساسیت دندان ها می شود با استفاده از لامینیت ها کاملاً بر طرف می گردد.

موارد عدم مصرف لامینیت های دندانی عبارتند از:
۱- در بیمارانی که عادت جویدنی خاص مثل براکسیزم و دندان قروچی دارند.
۲- دندان نا سالم و بیمار نمی تواند انتخاب مناسب و صحیحی برای لامینیت باشد به طور مثال دندان با مشکل لثه یا دندان با حجم زیاد پوسیدگی ابتدا باید مشکل دندان حل شود سپس به دنبال درمان لامینیت ها باشیم.
۳- لامینیت دندانی باید به سطح مینایی دندان باند شود که در این صورت نتیجه خوبی خواهد داشت در مواردی که سایش شدید مینا داریم. لامینیت انتخاب درستی نخواهد بود هنگامی که برای بیمار لامینیت کار می شود باید بیمار برای نگهداری بهتر لامینیت ها ملاحظات ویژه را انجام دهد.

– رعایت بهداشت صحیح و داشتن بهداشت دهانی مناسب یکی از بهترین اصول حفظ لامینیت هاست. از دندانپزشک باید نحوه صحیح مسواک زدن ورعایت اصول بهداشتی را بپرسید و از خمیر داندان هایی که فلوارید زیاد دارند استفاده کنید.
– از وارد کردن نیروهای شدید به لامینیت ها باید خودداری شود. از جویدن ناخن، یخ، تخمه و دیگر مواد سخت دوری کنید.
– از دندان قروچه خودداری کنید و به درمان آن بپردازید.
– ترجیحاً از مواد غذایی رنگ دار کمتر مصرف کنید.