حساسیت ریشه دندان و تحلیل لثه

یک خط لثه متقارن ، در داشتن لبخند زیبا سهیم است. لثه های سالم، اطراف دندان هایتان را آب بندی می کنند تا ریشه دندان ها و استخوان را از ورود باکتری های زیان بار حفظ کنند. ولی ممکنست با گذشت زمان، بنا به دلایلی، لثه ها تحلیل بروند.

این تحلیل رفتن لثه معمولا” هم به از بین رفتن استخوان مربوط است و هم به از بین رفتن بافت. این موضوع می تواند ریشه دندان را به گونه قابل توجهی بدون حفاظ گذارد و یک خط لثه ناصاف پدید آورد. ممکنست آن دندان از دندان های پیرامونش بزرگ تر دیده شود و در کانون توجه دیگران قرار گیرد.

تحلیل لثه

مهم تر آن که سطوح آن ریشه ای که بدون حفاظ شده است، دندان را در معرض ریسک حساس شدن و درد و ناراحتی هر روزه قرار می دهند. همچنین ریشه ای که بدون حفاظ شده باشد، سبب می شود دندان در برابر پوسیدگی و بیماری های لثه بی دفاع شود، این موضوع می تواند منجر به عفونت شود و دندان زود هنگام از دست برود.

می توان با پیوند زدن که برای پوشاندن ریشه بدون حفاظ انجام می شود، از این پیامدهای بالقوه جلوگیری کرد. می توان این پیوند بافت را با بهره برداری از بافت دهان خودتان و یا بافت اهدایی انجام داد. آن گاه با مراقبت و توجه ویژه، ریشه بدون حفاظ پوشانده می شود و پیوند در محل خود محکم می شود تا درمان مناسب انجام شود.

روش های پوشش ریشه از دندان های شما حفاظت خواهند کرد و به گونه چشمگیری شانس بازگرداندن حالت لبخند شما را افزایش خواهند داد.

در هنگامی که بافت ها ضعیف هستند، عوامل خطرسازی که برای پیشرفت حالت تحلیل لثه وجود دارند، عبارتند از:

  1. ساییده شدن دندان در اثر مسواک زدن شدید
  2. گاز گرفتن شدید. این حالت می تواند در اثر استفاده شدید از دندان ها و یا فشار دادن دندان ها باشد
  3. افزایش بار دندان ها، مثلا” ساپورت کردن دندان ها برای بریج و یا دندان مصنوعی در بخشی از دهان، همراه با بافت های ضیف
  4. ارتودونسی
  5. ریشه حساسی که بدون حفاظ است
  6. ریشه هایی که بدون حفاظ هستند، به همراه خط لبخند (از موارد مربوط به زیبایی)
  7. ترمیم Ill-fitting زیر خط لثه در مواردی که خیلی عمیق باشد، به گونه ای که ملحقات لثه را مختل می کنند (پهنای بیولوژیکی)

اغلب اوقات هنگامی که تنها تحلیل لثه به میزان کمی وجود دارد، هنوز بخشی از بافت لثه وجود دارد تا از ریشه حفاظت کند، بنابر این جز اصلاح کردن اقدامات کنترلی مربوط به پلاک پیشگیری کننده، درمان دیگری لازم نیست. ولی هنگامی که تحلیل یافتن و ساییده شدن به مخاط برسد ( از بین رفتن و جابجا شدن بافت)، خط اول دفاعی و حفاظت در برابر نفوذ باکتری ها و tougher gingival (بافت لثه) از بین می رود.

همچنین تحلیل لثه اغلب سبب می شود که ریشه به غذاهای داغ و غذاهای سرد حساس شود و ممکنست  تحلیل شدید لثه موجب گردد که ظاهر دندان بزرگ تر دیده شود. در حالت های شدید، تحلیل لثه می تواند دندان را مستعد سوراخ شدن یا پوسیدگی کند. پیوند لثه، برای حل کردن این مشکلات طراحی شده است.