منظور از آبسه دندانی چیست؟عفونت؟!

اگر پالپ دندان پس از عفونی شدن ( آلوده شدن به باکتری) نتواند از خود دفاع کند، احتمال تشکیل آبسه دندانی در نوک ریشه بسیار زیاد می شود؛ البته نباید فراموش کرد که پوسیدگی های دندانی اگر درمان نشود، بعد از تخریب مینا و عاج به پالپ رسیده و باعث التهاب و ناراحتی آن می شود. علاوه بر پوسیدگی ، عوامل دیگری چون سابقه ضربه ناگهانی به دندان، پرکردگی های عمیق، شکستگی و ترک دندان، تحلیل و سایش شدید دندان ها و بیماری های پیشرفته لثه در ایجاد بیماری های پالپ نقش دارد.
بخشی از میکروب های موجود در دهان با مواد موجود در بزاق ، لایه نرم بی رنگ و چسبنده ای تشکیل می دهد که با آب شسته نمی شود و تشکیل لایه ای را می دهد که به آن پلاک میکروبی می گویند. اگر این لایه با مسواک و نخ دندان از روی دندان ها تمیز نشود، باعث ناراحتی لثه می شود و سیستم ایمنی بدن در واکنش نسبت به تشکیل پلاک باکتریایی باعث ایجاد التهابی غیرطبیعی در بافت اطراف دندان می شود .

آبسه دندانی

احتمال عفونی شدن ایمپلنت یا دندان های کاشته شده هم وجود دارد. دندان عصب کشی شده هم دچار عفونت می شود؛ یعنی گاهی به دلیل عفونی بودن دندان امکان ایجاد آبسه پس از درمان ریشه وجود دارد که با مشورت با دندانپزشک شاید نیاز به مصرف آنتی بیوتیک باشد.پلاک های میکروبی و باکتریایی علت اصلی بروز بیماری لثه و التهابات اطراف ایمپلنت است که این التهابات با گذر زمان می تواند باعث از دست رفتن استخوان اطراف دندان و ایمپلنت شود. به همین دلیل افرادی که تحت درمان با ایمپلنت قرار می گیرند باید بهداشت دهان و دندان خود را به صورت مطلوب حفظ کنند و هر دو یا سه ماه زیر نظر متخصص لثه و جراح ایمپلنت خود قرار گیرند تا از وضعیت و سلامتی لثه و دندان خود مطمئن شوند.