ترمیم دندان پوسیده

بهترین روش درمانی برای پوسیدگی دندان به شدت پوسیدگی بستگی دارد. در صورتی که قبل از ایجاد حفره در دندان ، پوسیدگی دندان مورد توجه قرار گیرد ، می توانید بوسیله مسواک زدن با خمیردندان های دارای فلوراید یا درمان با استفاده از فلوراید از ادامه پوسیدگی جلوگیری کنید . به همین دلیل است که باید به صورت منظم به دندان پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که پوسیدگی باعث خورده شدن مینای دندان شده باشد، باید یک یا چند مورد از روش هایی درمانی زیر را مورد استفاده قرار دهید:
* در صورت بوجود آمدن حفره در دندان باید دندان را با کامپوزیت یا آمالگام پر کرد. پس از برطرف کردن پوسیدگی، دندانپزشک از ماده ای برای پر کردن حفره استفاده می کند و دندان را ترمیم می کند تا شکل اولیه خود را پیدا کند.
* در صورتی که پوسیدگی دندان شدید باشد یا دندان شدیدا آسیب دیده باشد باید روی آن روکش قرار دهید. روکش یا سرپوش یک جایگزین مصنوعی برای بخشی از دندان است . در صورتی که پالپ دندان دچار عفونت شده باشد به عصب کشی نیاز است. عصب کشی باعث می شود که پالپ دندان عفونی از بین برود.
* در صورتی که دندان شدیدا آسیب دیده باشد باید آن را کند ( در آورد) ، دندان پزشک یک پل یا یک ایمپلنت جایگزین آن می کند.
* در صورتی که احساس درد و ورم می کنید می توانید با انجام مراحل زیر در خانه آن را تسکین دهید یک تکه یخ روی قسمت خارجی گونه خود قرار دهید. از گرما استفاده نکنید.

پوسیدگی دندان

* از مسکن هایی مثل استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید. با این داروها درد تسکین پیدا می کند. دستورالعمل های برچسب دارو را بخوانید و به آنها عمل کنید . از دندان خود به خوبی مراقبت کنید. هر روز دندان خود را در دو وقت مسواک بزنید: صبح و قبل از رفتن به رخت خواب. از خمیردندان فلوراید دار استفاده کنید. روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنید.
* سالی یک یا دو بار به دندان پزشک مراجعه کنید تا به مشکلات دندان قبل از شدید شدن پی ببرید.
* قبل از خواب خوراکی نخورید. غذای باقیمانده در دندان در طول شب احتمال بوجود آمدن حفره در دندان را افزایش می دهد
* از خوردن غذاهایی که قند زیادی دارند ، مخصوصا غلات حاوی قند، دسر و مواد غذایی چسبنده ای مثل شکلات تافی و کشمش پرهیز کنید
* در صورتی که صاحب بچه هستید، آنها را به صورت منظم برای چکاپ به دندان پزشکی ببرید و برای جلوگیری از پوسیدگی دندان زود اقدام کنید
* به منظور کمک به جلوگیری از پوسیدگی ناشی از بطری شیر ، کودک خود را با یک بطری شیر یا آبمیوه در رختخواب قرار ندهید
* به منظور جلوگیری از گسترش باکتری های بوجود آورنده پوسیدگی، با ظرف هایی که خودتان استفاده می کنید به کودک غذا ندهید
* به بچه های خود یاد دهید که هر روز و شب دندان های خود را مسواک بزنند.
* کودکان خود را از دود تنباکو دور نگاه دارید
* در صورتی که آب منزل شما به اندازه کافی فلوراید ندارد، از دندان پزشک درخواست کنید مکمل های فلوراید به شما بدهد.
* به منظور کمک به جلوگیری از پوسیدگی دندان از دندان پزشک درخواست کنید تا ماده سیلنت به شما بدهد.