بزاق دهان و تشخیص سرطان

تشخیص زود هنگام سرطان یکی از مهم‌ترین قدم‌ ها برای درمان آن است . با این روش ، افرادی که سابقه سرطان را در خانواده دارند ، می‌توانند در خانه‌هایشان به طور مرتب خود را آزمایش کنند .

دانشمندان موفق به ابداع روشی شده‌اند که تنها با آزمایش بزاق دهان می‌توان وجود سرطان در بدن را تشخیص داد . در این روش تازه ، تنها با یک قطره از بزاق دهان ، می‌توان از وجود تومور ، حتی در مراحل بسیار اولیه شکل‌گیری‌اش ، باخبر شد.

پروفسور وانگ ، این روش جدید را به عنوان یکی از ابزارهای تشخیصی سرطان در نظر می­ گیرد. به عنوان مثال اگر رادیوگرافی ریه، نودول ­ها مشکوکی را نشان دهد، پزشک می­ تواند با تست بزاق به سرعت بفهمد که احتمال سرطان وجود دارد یا نه. این تست موتاسیو­های پزشکی در پروتئین­ خاصی به نام گیرنده فاکتور رشد اپی درمال (EGFR) را شناسایی می­ کند. این پروتئین به رشد و تقسیم سلول­ها کمک می­ کند. اما بعضی از سلول­های سرطان ریه (NSCLC) حاوی مقدار زیادی EGFR هستند که سبب می شود سریعتر رشد کنند. با تشخیص NSCLC پزشک می­تواند سریعاً داروهای مهارکننده EGER را تجویز کند.

بزاق دهان ,سلول های بنیادی پالپ دندانی

پروفسور وانگ و همکارانش تحقیقات خود را در این زمینه ادامه می ­دهند تا بدانند آیا می­توان از تست بزاق برای شناسایی موتاسیون­های مرتبط با سرطان­های اوروفارنکس، دهان و خلف گلو استفاده کرد یا نه.

نیکولا باتینا از آزمایشگاه فناوری نانو و مهندسی مولکولی می‌گوید: « ما از نمونه بزاق دهان برای شناسایی سرطان پستان در مراحله اولیه استفاده کردیم. این روش ، یک روش غیرتهاجمی است. ما در جستجوی نانوزیست‌ حسگری بودیم که بتوان آن را به صورت دوره‌ای و یک مرحله‌ای استفاده کرد. یک قطره از بزاق دهان می‌تواند برای این کار مناسب باشد.»

بزرگترین مزیت این ابزار آن است که تنها در ده دقیقه می‌تواند سرطان را شناسایی کند. باتینا می‌افزاید: « فلسفه ما این بود که این ابزار در دسترس همگان باشد و نیاز به هیچ ابزار کلینیکی نباشد جواب آزمون تنها از طریق تغییر رنگ ارائه شود.»

این حسگر برای بیماران اهمیت زیادی دارد به ویژه بیمارانی که مورد درمان واقع شده‌اند و اکنون نگران بازگشت بیماری هستند. سرطان پستان ماحصل رشد افسار گسیخته سلول‌ها در بافت پستان است.
آمارهای سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد تعداد بیماران مبتلا به این نوع سرطان در حال افزایش است.

بیشتر بخوانید:

لبخند زیبا را با دندانپزشک زیبایی تجربه کنید

خونریزی لثه هنگام مسواک‌زدن را جدی بگیرید

لبـخـنـد زیـبـا با این عادات غذایی

پرسش های مهم درباره سفید کردن دندان