دسته‌ها

عادت های خوب برای داشتن دندان‌ سالم

عادت های خوب برای داشتن دندان‌ سالم 

اگر باقیمانده غذا در دهان بماند باعث تولید اسید می‎کند که این اسید به مینا آسیب زده و باعث پوسیدگی می‎شود. پس همیشه روزی دو بار مسواک بزنید و برای مسواک زدن هم مطابق دستورالعمل دندانپزشک خود عمل کنید.

استفاده از نخ حداقل یک بار در روز خیلی مهم است ، زیرا مسواک نمی‎تواند به فاصله‌های بین دندان‌ها نفوذ کند ، استفاده از دهان شویه هم برای حفظ سلامت و بهداشت دهان اهمیت زیادی دارد .

پس مسواک و نخ و دهان شویه سه عامل اساسی و اولیه برای حفظ بهداشت دهان است . اگر می‌خواهید برای درمان پوسیدگی کمتر به مطب دندانپزشک مراجعه کنید ، از این توصیه‎ها برای حفظ بهداشت دهان استفاده کنید.

هر چند بسیاری از بیماری ها ، مثل گلودرد ، سینوزیت  و بیماری های داخلی می توانند موجب بوی بد دهان شوند ، اما یکی از دلایل بوی بد دهان ، باقی ماندن ذرات غذا در دهان و رشد میکروب هاست ، عامل دیگر بوی بد دهان تمیز نکردن زبان است .

دندان سالم

فراموش نکنید زبان را نیز باید با مسواک مخصوص تمیز کنید . توجه نکردن به بهداشت زبان باعث بروز عفونت‌ها در دهان می‎شود . برای پیشگیری از پوسیدگی ، بوی بد دهان و بیماری‌های لثه و داشتن دندان سالم مراقب تغذیه خود باشید ، از غذاهای با کربوهیدرات بالا ، شکر و نشاسته پرهیز کنید . از میوه و سبزیجات تازه مانند هویج ،کاهو و سیب در بین وعده‌های غذایی استفاده کنید. مصرف نامناسب و زیاد مواد قندی و استفاده از مواد قندی چسبنده مانند شکلات ها ، تافی ها ، آدامس ها و … به دلیل اینکه مدت زمان بیشتری در دهان می مانند می توانند باعث بروز پوسیدگی شوند هر شش ماه یکبار حتما برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید.

تا اگر نیاز بود جرم‌گیری انجام شود و یا اگر پوسیدگی وجود داشته باشد به موقع بتوان آن را درمان کرد. اگر پوسیدگی‎های سطحی به موقع درمان نشوند، عصب دندان را هم درگیر خواهند کرد که در نتیجه درمان مشکل تر و پر هزینه تر خواهد شد. 

منبع: www.indiatimes.com