مراقبت‌ از دندان بعد از کاشت ایمپلنت

علاوه‌ بر تخصص پزشک جراح و تکنیک عمل  که نقش بسیار مهمی در موفقیت کاشت ایمپلنت‌ ایفا می‌کند ، ممانعت از عفونی شدن ایمپلنت به مراقبت‌ پس از آن بستگی دارد .

استفاده از مسواک‌ خیلی نرم برای برداشتن ذرات و بقایای غذا از محل جراحی ، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ تجویز شده تا آخرین دوز، شست‌ و شوی مداوم دندان با دهانشویه‌ دارویی و مراجعه دوره‌ای منظم به پزشک از جمله این مراقبت‌ هاست.

همچنین در قسمت‌هایی از دهان که به دلیل وجود پروتز‌های ثابت یا متحرک یا بیرون‌زدگی پرکردگی‌ دندانی ، احتمال گیر غذایی یا تحریک لثه و ایجاد آماس وجود دارد ، باید پس از هر وعده‌ غذایی و به کمک نخ‌دندان و مسواک‌ مخصوص ، سطوح بین‌دندانی را تمیز کرد، اما استفاده از وسایل نوک تیز مثل خلال دندان ، هم به خود دندان ایمپلنت و هم به بافت نرم اطراف آن صدمه وارد می‌کند و می‌تواند باعث بروز عفونت شود، طوری که گاهی پزشک مجبور به برداشتن ایمپلنت خواهد شد .

ایمپلنت دندان
رعایت بهداشت کامل دهان ، از طریق مسواک زدن به روش صحیح و طبق تجویز دندانپزشک ، استفاده از مسواک‌های کوچک مخصوص برای تمیز نگه داشتن فضاهای بین ایمپلنت‌ ها و دندان های طبیعی مجاور ، جلوگیری از تجمع مواد غذایی در فضاهای ذکر شده و جرم گیری دندان در زمانی که ضرورت داشته باشد نه فقط از تجمع پلاک‌های باکتریال و تخریب دندان‌های مجاور ایمپلنت و بافت لثه جلوگیری می‌کند، بلکه به انجام موفقیت آمیز پروسه کاشت دندان نیز کمک می‌کند.

تجمع مواد غذایی ، رسوب جرم و تشکیل لایه‌ای از رسوبات بر روی دندان‌های طبیعی و همچنین ایمپلنت‌ ها موجب تورم و تحریک لثه می‌شود. به این ترتیب ، چسبندگی لثه به دندان یا ایمپلنت از بین می‌رود که خود موجب تجمع بیشتر باکتری و تشدید سیر بیماری می‌گردد و در ادامه این روند به تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت یا دندان طبیعی شده و با پیشرفت زیاد منجر به لق شدن دندان یا ایمپلنت شود.

اولین اقدام پس از کاشت ایمپلنت ، بهره گیری از راهکارهایی برای کنترل عفونت و کاهش درد ناشی از جراحی است . بهتر است در هفته اول بعد از جراحی ، مراقبت‌های معمول زخم دهان، استفاده از دهانشویه بخصوص دهانشویه‌های ضدعفونی کننده (مانند کلر هگزیدین)، خودداری از جویدن غذا بر روی ایمپلنت‌ها و مصرف غذاهای نرم، استفاده از داروهای مسکن و آنتی بیوتیک ، نکشیدن سیگار و مسواک زدن سایر دندان ها غیر از محل ایمپلنت انجام شود.

مهم‌ترین نکته‌ای که پس از کاشت ایمپلنت باید مورد توجه قرار بگیرد ، تمیز کردن دندان متصل شده به ایمپلنت است که برای این منظور حتما باید علاوه بر مسواک ، از نخ دندان نیز استفاده شود.»

چه افرادی نباید از ایمپلنت استفاده کنند
بیماران مبتلا به پوکی استخوان ، بیماران دیابتی با قند خون کنترل‌نشده، افراد مبتلا به دندان قروچه ، بیماران تحت‌ رادیوتراپی بخصوص در ناحیه فک و صورت، افراد مبتلا به بیماری‌های پریودنتال (لثه)، بیمارانی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند و افراد سیگاری ، گزینه‌های مناسبی برای کاشت ایمپلنت محسوب نمی‌شوند و باید دنبال راهکارهای درمانی دیگر باشند.