پروتز دندان

در این مقاله به چیستی پروتز دندان می پردازیم و در ادامه انواع پروتز را بررسی میکنیم ، برای اطلاع از انواع پروتز و مراقبت های پروتز تا پایان این مقاله با همراه باشید

پروتز به وسیله ای گفته می شود که جانشین یک عضو از دست رفته بدن گردد ، دست و یا پای مصنوعی نمونه هائی از پروتز هستند .
با از دست رفتن یک یا چند دندان و تمامی دندان ها نیز لازم است وسیله ای جاگزین این عضو از دست رفته گردد . وسیله ای جایگزین این عضو از دست رفته گردد . 

وسایلی که بدین طریق جایگزین دندان های از دست رفته شوند : پروتز دندانی نامیده می شوند و داشتن اطلاعاتی از آنها لازم بنظر میرسد . این پروتز ها بر سه دسته اند :

  1. پروتز ثابت
  2. پروتز پارسیل
  3. پروتز کامل

پروتز دندان,پروتز ثابت,پروتز پارسیل,پروتز کامل

پروتز ثابت دندان

با از دست دادن محدودی از دندان ها در صورتیکه شرایط لازم موجود باشد ، دندانپزشک پس از تراشیدن دندانهای مجاور ناحیه بی دندان ، پروتز یا ” بریج ” ساخته شده را بر روی دندانهای پایه نصب می نماید.
افرادی که برای جایگزینی دندان های از دست رفته خود از بریج استفاده می کنند لازم است در مراعات بهداشت دندانهای پایه ( که بریج روی آنها نصب شده ) مراقبت بسیاری نمایند زیرا این دندانهای پایه و اطراف لبه های بریج مکان مناسبی برای تجمع پلاک میکربی و مواد غذائی بوده و تمیز نمودن دندانهای پایه بوسیله مسواک کاملاً مقدور نیست.
برای تمیز نمودن دندانهای پایه باید ” نخ دندان ” Dental Floss را از زیر بریج عبور داد و سپس زیر بریج و اطراف دندانهای پایه را کاملا و به دقت پاک نمود. در غیر این صورت ، با پوسیدگی دندان های پایه در زیر بریج دندانها پایه و بالطبع پروتز شما ممکن است از دست بروند.

پروتز کامل دندان

تاکنون هر چه گفته شد راجه به بهداشت دهان به منظور نگهداری و حفظ دندانها بود. ولی آیا با از دست دادن همه دندانها و استفاده از دندان مصنوعی ، باز لزومی به این کار هست؟
پلاک میکربی بروی سطوح دندان و پروتزها نیز تشکیل می شود و افرادی نیز که از این وسایل استفاده می کنند باید هر شب قبل از خواب با مسواک کاملاً آنرا تمیز نمود و یا آب و صابون شسته و سپس تا صبح آنرا درون یک لیوان آب بگذارند تا دچار ترک خوردگی نشود. نکته مهم آنست که در موقع مسواک زدن دندان مصنوعی نباید از خمیر دندان استفاده کرد.
در صورتی که پروتز کامل و پارسیل نامناسب که تطابق مناسبی در دهان ندارد منجر به زدگی و آزار مخاط دهان و احیاناَ بیماری های جدی تر خواهد گشت. زدگی و آزار پروتز از موارد بسیار مهمی است باید فوراً اصلاح شود.

پروتز پارسیل دندان

در افراد که دندان های زیادی را از دست داده اند و امکان استفاده از پروتز ثابت به دلیل وسعت ناحیه بی دندان وجود ندارد باید اقدام به تهیه پروتز پارسیل نمود.
افرادی که از این پروتزها استفاده می کنند باید بطور روزانه علاوه بر مسواک نمودن دندان های خود ، پروتز خود را نیز با مسواک یا آب و صابون شستشو داده و تمیز نمایند .