سفید کردن دندانها یا بلیچینگ درمانی است که در آن بد رنگی ها و رنگدانه هایی که به مرور زمان باعث تغییر رنگ دندان ها شده و حتی بعضی بد رنگی های ژنتیکی را بر طرف نموده و دندان هایی سفید و زیبا را به شما هدیه میکند .

dandan

راههای سفید کردن دندان ها و هزینه ی بلیچینگ دندان

ماده اصلی سفیدکننده دندانها پر اکسید هیدروژن است که باعث اکسید شدن رنگدانه های رسوب کرده بین هرم های مینایی شده و آنها را از بین میبرد. به مرور زمان این ماده به قسمت های زیرین مینا در عاج نفوذ میکند و رنگ آن را روشن تر کرده و باعث سفید شدن دندان میشود .

دو روش کلی برای سفید کردن دندان ها با بلبچینگ وجود دارد که از نظر مراحل و هزینه ی بلیچینگ دندان متفاوت هستند.

  • بلیچینگ در خانه (home bleaching):

در این روش دندانپزشک شما در یک جلسه از فک بالا و پایین شما قالبگیری میکند و در جلسه بعد یک جفت تری شفاف به شما تحویل داده میشود. که به اندازه میزان موادی که لازم است روی دندانهای شما بماند تا سفید شود بین دندانها و تری فضا تعبیه شده است. در این جلسه ماده لازم جهت بلیچینگ در خانه به شما داده میشود.

  • روش سفید کردن دندانها در مطب (office bleaching):

در این روش نیز با استفاده از مواد مخصوص از لثه ها محافظت میشود ، سپس مواد سفید کننده با غلظت بالا بر روی دندانها گذاشته میشود . ماده موثره بعضی از این مواد به صورت شیمیایی فعال میشود، بعضی با نور و بعضی با گرما. و فرق چندانی بین آنها وجود ندارد و هزینه بلیچینگ به این روش با روش بلیچینگ در منزل کمی متفاوت است.

آماده سازی دهان برای بلیچینگ (سفید کردن دندانها )

قبل از اقدام به بلیچینگ باید دندانهای پوسیده را ترمیم کنیم. باید بدانیم که بلیچینگ بر روی پر کردگیها ، روکشها، لامینتها و نواحی زرد ریشه ناشی از تحلیل لثه تاثیری ندارد. 
قبل از اقدام به بلیچینگ  ، انجام جرمگیری(در صورت وجود جرم ) و برساژ به نتیجه گیری بهتر می انجامد.

عوارض بلیچینگ دندان چیست؟

اصولا بلیچینگ اگر تحت نظارت دندانپزشک انجام بگیرد عارضه خاصی ندارد ،فقط ممکن است دندانها را تا مدتی حساس کند که این مورد نیز معمولا با خمیردندانهای ضد حساسیت قابل درمان است.